‘Ik werk op een school in Zoetermeer en een school in Leidschendam. Daar voer ik gesprekken met studenten. Over onder andere schooluitval, geldproblemen, relatieproblemen, scheidingssituaties en schoolproblemen. Het werkt als een grote trechter, studenten komen bij mij binnen en ik verwijs ze wanneer nodig door naar bijvoorbeeld een studieloopbaanbegeleider, het Jongeren Informatie Punt of studieondersteuners.’
Vragen
‘De mbo-studenten waar ik mee werk hebben allemaal een andere achtergrond en een verschillende nationaliteit. Vaak staan zij met het ene been in een traditionele cultuur en het andere been in de Nederlandse cultuur. Soms worstelen zij met vragen als: hoe kan ik een goede dochter of zoon zijn voor mijn ouders? Andere studenten hebben weer moeite met vakken en leren misschien niet op de goede manier. Daarnaast consulteer ik ook docenten, biedt een luisterend oor en adviseer hun in aanpak en begeleiding van de studenten. De dynamiek in mijn werk is mooi. Ik werk met jongeren van 16 jaar, maar ook (jong)volwassen deeltijd studenten. Daartussen moet je makkelijk kunnen schakelen.’
Registeren
Volgens de Jeugdwet moeten werkgevers in de jeugdhulp en jeugdbescherming voor bepaalde werkzaamheden geregistreerde professionals inzetten. Het is nu ook aan sociaal werkers als maatschappelijk werkers, jongerenwerkers, agogen in de GGZ, begeleiders in de gehandicaptenzorg, thuisbegeleiders en cliëntondersteuners om te kijken of ze werk doen dat volgens de Jeugdwet door een geregistreerde professional moet worden gedaan. Is dat het geval, dan kunnen zij zich vooraanmelden bij het Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ). Lees hier meer >>
Registreren
Cinjee vindt het belangrijk om geregistreerd te staan. ‘Ik vind het goed dat je aan kwaliteitseisen moet voldoen. Je wordt zo verplicht om bij te blijven en je te ontwikkelen. Er zijn genoeg mensen die bijscholing na het behalen van hun hbo-diploma laten zitten. Ik kan me dat niet voorstellen. Als schoolmaatschappelijk werker zit ik hier alleen op school. Er is geen intervisie met vakgenoten en dan mis ik soms de vakinhoudelijke aansluiting bij mijn collega’s op school. Zij zitten als docenten toch in een ander werkveld en herkennen mijn obstakels niet altijd. Vernieuwen en blijven ontwikkelen is in het belang van de student en mijzelf gewoon goed.’
Bijscholen
‘Ik doe ontzettend veel aan bijscholing. Mijn laatste cursus ging over online hulpverlening. Welke taal gebruik je in een chatgesprek met jongeren? Wat zeg je wel of niet? Andere cursussen die ik heb gevolgd gaan over praten met kinderen, weerbaarheid en faalangst. Ik investeer veel zelf in mijn ontwikkeling. Het wordt eens tijd dat ik me over het loopbaanbudget ga buigen.’
Het loopbaanbudget voor professionals in de sector Welzijn en Maatschappelijke Dienstverlening is per 1 juli 2015 ingevoerd. Waarvoor is dit budget en wat betekent dat voor jou als professional?