In het nieuwe systeem nemen financieringsmaatschappijen, banken, energieleveranciers, thuiswinkelbedrijven, woningcorporaties, gemeenten, schuldhulpverleningsinstanties en het
Leger des Heils deel. Deze organisaties willen voorkomen dat mensen in financiële problemen raken en daardoor niet meer aan hun financiële verplichtingen kunnen voldoen.
Uitgangspunt
Uitgangspunt is de belangrijkste betalingsachterstanden centraal te registreren. Deelnemers aan het LIS en BKR kunnen dit register raadplegen voordat een nieuwe financiële verplichting wordt aangegaan. Hiermee wordt voorkomen dat iemand meer financiële verplichtingen op zich neemt dan hij of zij op dat moment aankan.
Proactief
Raadpleging van het LIS biedt aangesloten instanties ook kansen om pro-actief te zijn bij het verhelpen van problematische schuldsituaties. Na zorgvuldige uitwerking van privacy en beheeraspecten, en de financiering, is nu overeenstemming bereikt over het daadwerkelijk realiseren van het initiatief. Het Bureau Kredietregistratie (BKR) in Tiel heeft de opdracht om het systeem op te zetten en te onderhouden. Naar verwachting is het LIS in de loop van 2009 operationeel.
Rijksoverheid
De ministeries van Financiën en van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zijn nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van het initiatief. De Ministerraad heeft bovendien besloten om Uitvoering werknemersverzekeringen (UWV) en de Sociale Verzekeringsbank (SVB) meer vrijheid te gunnen bij de aanpak van problematische schulden.
Onmogelijk
Op dit moment is het voor beide instellingen vrijwel onmogelijk mee te werken aan het saneren van schulden van cliënten die met een minnelijk schuldhulpverleningstraject starten. Binnenkort mogen beide organisaties hier wel aan meewerken. Schulden die zijn ontstaan als gevolg van frauduleus handelen van cliënten vallen buiten de regeling. De Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK) heeft om medewerking aan de schuldregeling gevraagd.