Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Lange wachtlijsten ggz binnen een jaar weggewerkt’

Wachttijden langer dan de afgesproken ‘Treeknormen’ zijn in de ggz onacceptabel. Dat vinden ministerie, zorgverzekeraars en hulpverleners. Om de huidige lange wachtlijsten aan te pakken hebben ze daarom ‘ingrijpende’ afspraken gemaakt. Demissionair minister Edith Schippers: ‘Het is nu tijd voor actie.’
Edith-Schippers-ANP-2.jpg
'Te lange wachtlijsten moeten binnen een jaar tot het verleden behoren.' - Foto: ANP

Al lange tijd zijn de wachtlijsten in de ggz zowel cliënten als hulpverleners een doorn in het oog. Ook minister Schippers heeft al meerdere keren uitgesproken dat er iets moet veranderen. Nu lijkt dat moment dan eindelijk te zijn gekomen. Schippers en verschillende ggz-partijen hebben afspraken gemaakt om de wachtlijsten aan te pakken. Dat laat de minister weten in een brief die ze stuurt aan de Tweede Kamer.

Prioriteit

Schippers: ‘De urgentie wordt door het maken van deze afspraken door iedereen onderschreven, te lange wachtlijsten moeten binnen een jaar tot het verleden behoren. Er is genoeg geld, we houden ieder jaar over. Het gaat vooral om samenwerking, en er met z’n allen prioriteit aan geven. Dat moet, deze zware patiënten mogen niet de dupe zijn van organisatorische problemen. Ik ben blij dat de sector heeft afgesproken hier z’n schouders onder te willen zetten.’

Om de lange wachtlijsten in de ggz tegen te gaan, worden regionale taskforces ingesteld waar patiënten, verzekeraars en ggz-aanbieders samenwerken aan de aanpak en bemiddeling van de wachttijden en kunnen leren van elkaars maatregelen en ervaringen. Lees meer >>

Capaciteit

De capaciteit aan behandelaren wordt op effectieve wijze ingezet voor de meest urgente doelgroepen, zowel binnen kantoortijden als tijdens avond, nacht en weekend-uren. ‘Zonder dat het ten koste gaat van de behandeling van andere patiënten, krijgen patiënten met aandoeningen waarvoor nu de langste wachttijden gelden (autisme, persoonlijkheidsstoornissen, trauma en licht verstandelijke beperking in combinatie met GGZ-problematiek) prioriteit.’

Verkorte behandeltrajecten

Waar mogelijk, worden de behandeltrajecten bij ‘lichtere’ patiënten/cliënten verkort. Op die manier kan de vrijgespeelde capaciteit worden ingezet voor het wegwerken van wachtlijsten bij ‘zwaardere’ doelgroepen.

Opleiding

De verpleegkundig specialist GGZ heeft een steeds grotere rol in de behandeling vanwege de herschikking van taken van psychiater naar verpleegkundig specialist ggz. Eerder al had Schippers besloten meer psychiaters op te laten leiden dan werd geadviseerd door het Capaciteitsorgaan, deze opleidingscapaciteit wordt door de minister nu nog verder uitgebreid.

E-health

De inzet van e-health wordt stevig uitgebreid en e-health wordt beter toegankelijk gemaakt. ‘Hierdoor kan worden voorkomen dat mensen medische hulp vragen, kunnen patiënten (gedeeltelijk) met e-health worden behandeld en kunnen patiënten die op een wachtlijst staan al tijdens deze periode worden begeleid.’ Verder wordt de ICT-infrastructuur van de ggz-sector versterkt zodat patiënten zelf hun gegevens kunnen inzien.

Samenwerking

De samenwerking tussen zorgaanbieders, gemeenten en zorgverzekeraars wordt fors verbeterd. Specifieke aandacht is er voor de continuïteit in behandeling voor de groep 18-/18+.

Ambulante zorg

De opbouw van ambulante zorg wordt versneld. Zo kan de patiënt/cliënt de zorg meer in de eigen omgeving ontvangen en kan hij beter participeren in de maatschappij.

Acute ggz

De kwaliteit, beschikbaarheid en samenwerking binnen de acute ggz wordt verbeterd. De inkoop van beveiligde GGZ-zorg voor patiënten die agressief of gevaarlijk gedrag vertonen wordt onmiddellijk verhoogd.

Wachtlijstbemiddeling

Verzekeraars gaan de bekendheid van wachtlijstbemiddeling in de samenleving vergroten. ‘Zorgaanbieders zullen patiënten informeren over de mogelijkheid van zorgbemiddeling en begeleiden patiënten die op hun wachtlijst staan zodat ze tijdig kunnen ingrijpen als hun situatie verslechtert.

Monitoren

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) gaat alle acties nauwgezet monitoren, waarbij zij ook haar eigen aanpak wachttijden betrekt. De NZa zal twee keer per jaar, de eerste keer eind 2017, de tweede keer voor de zomer van 2018, bij de minister een voortgangsrapportage aanleveren.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.