Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Lange wachttijden in de ggz: deze instelling loste ze op

Lange wachttijden zijn al jaren een hoofdpijndossier binnen de ggz. Ggz-instelling Vincent van Gogh is echter een uitzondering op die norm. De Zuid-Nederlandse organisatie slaagde erin om de eigen wachttijden drastisch terug te dringen én een hoge cliënttevredenheid te behouden. Hoe kreeg de instelling dat voor elkaar?
wachttijden ggz
Jolande Tijhuis. Foto: ICT&health

Wachttijden verkorten zal voor buitenstaanders wellicht niet zo ingewikkeld klinken. Meer fte’s, kortere behandelingen, schouders eronder en klaar is Kees. Het wachttijdenprobleem binnen de ggz is echter een stuk ingewikkelder dan het lijkt. Zo spelen er verschillende (en vaak tegenstrijdige) belangen. ‘Sommige instellingen hebben bijvoorbeeld baat bij lange wachtlijsten. Die tonen immers aan dat er een probleem is en dat stelt je in staat om te onderhandelen voor meer financiële ondersteuning’, zegt Jolande Tijhuis, voorzitter

Premium

Wil je dit artikel lezen?

Neem een Zorg+Welzijn kennismakingsabonnement voor slechts € 15. Na twee maanden stopt het abonnement automatisch.


  • Onbeperkt alle premium artikelen lezen
  • Online alle artikelen uit Zorg+Welzijn magazine lezen
  • Toegang tot meer dan 900 zinvolle dagbestedingsactiviteiten

Al abonnee? Log dan in

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.