Dat concludeert de Inspectie van het Onderwijs in haar halfjaarlijks onderwijsverslag dat dinsdag in Den Haag werd gepresenteerd. De inspectie stelt dat ten minste 300.000 leerlingen om speciale aandacht vragen. Het gaat om 10 procent van de leerlingen in het basisonderwijs en 17 procent van de scholieren in het voortgezet onderwijs.
Volgsysteem
‘Het lukt scholen steeds beter om problemen van leerlingen te signaleren, bijvoorbeeld door het gebruik van leerlingenvolgsystemen. Dit leidt echter niet altijd tot effectieve acties’, constateert de inspectie in haar rapport. ‘De helft van de basisscholen en scholen voor het voortgezet onderwijs stemt de lessen onvoldoende af op het niveau van haar leerlingen.’
Extra hulp
Basisscholen en scholen voor het voortgezet onderwijs zouden geen zogeheten handelingsplannen maken voor de scholieren die dus die extra aandacht nodig hebben. Zeker 40 procent van de leerlingen die met rekenproblemen kampen, zegt geen extra hulp van de school te hebben gekregen. Dat moet beter, vindt de inspectie. Bij de ‘zeer zwakke’ scholen loopt het proces slecht en zijn ook de resultaten onvoldoende.
Effecten
Als er al extra aandacht en zorg is voor leerlingen, kunnen scholen niet goed aangeven wat de effecten ervan zijn. ‘Twee derde van de basisscholen kan niet goed aantonen hoe leerlingen met een aangepast programma zich ontwikkelen.’Hetzelfde speelt voor scholieren in het voortgezet onderwijs, het mbo en het speciaal onderwijs.
Stop
De SP vindt dat het inspectierapport aanleiding geeft om het passend onderwijs stop te zetten. ‘De conclusies tonen aan dat het onhaalbaar is steeds meer leerlingen met handicaps en gedragsproblemen op te nemen in het regulier onderwijs. Leraren in het reguliere onderwijs zijn nauwelijks in staat voldoende zorg te bieden’, concludeert Tweede Kamerlid Manja Smits. ‘Passend onderwijs betekent in de praktijk dat speciaal onderwijs wordt afgebroken. Dat is een slechte zaak.’
Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.
Bron: ANP