De kostenstijging in de langdurige zorg tussen 2010 en 2012 komt vooral doordat de tarieven in de AWBZ ieder jaar met een vastgesteld percentage omhoog gaan – de jaarlijkse loon- en prijsbijstelling. Dit kan in totaal oplopen tot een jaarlijkse verhoging van 3 tot 5 procent. Maar ook zorgverzwaring is volgens de Nederlandse Zorgautoriteit NZa, die een marktscan heeft uitgevoerd in de langdurige zorg, reden van de kostenstijging: het aantal cliënten met een zwaardere indicatie neemt toe.
Aantal cliënten
De kosten van verplegings- en verzorgingshuizen en de instellingen voor gehandicaptenzorg stegen tussen 2010 en 2012 met respectievelijk 16,5 procent en 17,7 procent. In de ouderenzorg zijn voor die extra kosten geen extra bewoners verzorgd: het aantal cliënten in verplegings- of verzorgingshuizen bleef gelijk. In de gehandicaptenzorg nam het aantal cliënten wel toe, met bijna acht procent in deze periode. Deze stijging is opvallend, omdat dit meer is dan je op grond van de bevolkingsgroei van 1,2 procent zou verwachten. De toename van het aantal cliënten in de AWBZ is de oorzaak van 18 procent van de kostenstijging.
Hoge indicaties
Een kwart van de kostenstijging komt door zorgverzwaring. Er is een verschuiving naar intramurale zorg met behandeling. Ook het aantal cliënten met een indicatie voor zwaardere zorg neemt toe. Dit kan komen doordat cliënten pas later instromen dan voorheen. Zorgverzwaring kan ook komen doordat er te hoge indicaties worden afgegeven: het zogenoemde ‘upcoding’. In 2011 en 2012 konden zorgorganisaties zelf (her-) indicaties aanvragen bij het Centrum voor Indicatiestelling Zorg (CIZ). Uit onderzoek van het CIZ zelf bleek dat er inderdaad upcoding heeft plaatsgevonden bij deze indicaties door zorgaanbieders.
Jammer dat dit ‘upcoding’-verhaal een eigen leven is gaan leiden. Naast het feit dat het CIZ zelf (organisatorisch en inhoudelijk) keuzes had gemaakt voor spreiding van het indicatieproces (juist vanwege de al hoge scores op juistheid vanuit de eigen voor-indicaties van instellingen), hebben de meeste steekproeven daarna ook geen grote afwijkingen opgeleverd.
Na een paar, in de media, uitvergrote wanprestaties van een paar instellingen (waarbij ook nog sectoraal wel onderscheid gemaakt zou moeten worden), valt de politiek weer er over heen met collectieve regelgeving, onderzoeken, et cetera. Met name toch weer ‘window dressing’ en pseudo Nieuwe Flinkheid, jammer.