Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Maak cliënt geen budgethouder pgb, dat voorkomt fraude’

Mensen voor wie de zorg is bedoeld, moeten niet langer budgethouder van een persoonsgebonden budget zijn. Dat zegt de Nederlandse Zorgautoriteit. De bewaker van de zorg en de besteding van zorg heeft onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om pgb-geld terug te vorderen als er sprake is van fraude.
foto iStock

De Nederlandse Zorgautoriteit, NZa, concludeert uit het onderzoek dat zorgkantoren te weinig mogelijkheden hebben om fraude met het persoonsgebonden budget aan te pakken. Het gaat vooral om fraude door zorgaanbieders. Dat gebeurt als een cliënt met een pgb zorg inkoopt, en de zorgaanbieder bijvoorbeeld meer declareert dan de geleverde zorg. De NZa stelt voor om het budgethouderschap te veranderen en niet bij de cliënt zelf neer te leggen, zoals nu het geval is.

Budgethouder

Zorgkantoren – die worden beheerd door zorgverzekeraars – zijn verantwoordelijk voor het terugvorderen van verkeerd besteed pgb-geld. Maar, zo constateert de NZa, ze hebben geen middelen om frauderende zorgaanbieders aan te pakken. De NZa schrijft in een persbericht: ‘Mensen die een pgb ontvangen zijn als budgethouder verantwoordelijk voor een goede besteding van het geld. Wanneer een zorgaanbieder fraudeert, moet de budgethouder het geld terugbetalen. Ook als de fraude buiten zijn schuld ligt.’


Nadat demissionair staatssecretaris Martin van Rijn eerder al liet weten dat het nieuwe systeem voor het Persoonsgebonden budget (pgb) later wordt ingevoerd dan gepland, blijkt dat ook de gebruiksvriendelijke website vertraging oploopt. In een intern rapport van het ministerie blijkt dat de organisatie die de website beheert deze verantwoordelijkheid op dit moment niet op zich wil nemen vanwege vele problemen. Lees meer>>


Fraude met pgb

‘Als een budgethouder te goeder trouw handelde en niet bij de fraude betrokken is, dan stellen zorgkantoren zich professioneel en betrokken op en proberen zij het geld terug te vorderen bij de zorgaanbieder’, aldus de NZa. Maar daarvoor hebben ze eigenlijk geen middelen: ‘Zo blijkt dat zorgkantoren frauderende zorgaanbieders niet kunnen verhinderen ergens anders opnieuw zorg aan te bieden. Ze kunnen cliënten alleen adviseren hun zorg bij iemand anders in te kopen. Ook kunnen zorgkantoren geen informatie bij zorgaanbieders vorderen, omdat de zorgaanbieder verantwoording aflegt aan de pgb-houder en niet aan het zorgkantoor.’

Informatie delen

De NZa vindt dat mensen, voor wie de zorg is bedoeld, de cliënt dus, ‘niet langer automatisch ook budgethouder moeten zijn’. Daarnaast moeten de drempels voor zorgaanbieders om zorg te bieden bij een pgb, hoger zijn. En moeten zorgaanbieders worden verplicht informatie te delen met zorgkantoren. Nog meer bureaucratie dus. Het ministerie van VWS onderzoekt op dit moment welke veranderingen mogelijk zijn om fraude met het pgb tegen te gaan.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.