Kwetsbare kinderen en adolescenten lopen het gevaar ‘stuk’ te lopen in onze maatschappij, onder meer omdat het hen vaak aan passende begeleiding ontbreekt. Er is niet voor ieder kind een oplossing in de vorm van op hen afgestemd onderwijs, therapie of training die hen kan helpen zich beter in onze maatschappij te handhaven. Wanneer er wel therapie plaatsvindt, en vooral ‘verbale’ therapieën worden aangewend, levert dit bij sommige kinderen en jongeren geen resultaat op. Soms werken woorden niet en zijn kinderen en jongeren meer gebaat bij het opdoen van nieuwe ervaringen die succesvol zijn, waardoor ze leren hun gedrag en emoties op een positieve wijze aan te passen. Zulke ervaringen kunnen ze opdoen in bijvoorbeeld dierondersteunde interventies.
Er is een groot aantal kwetsbare kinderen en adolescenten. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (2014) meldt dat ongeveer 3 % van de kinderen tussen 4 en 12 jaar door hun ouders als autistisch worden bestempeld, waarvan 1,9 % voor een autismespectrumstoornis wordt behandeld. Verder vermeldt het onderzoek Health Behavior in School aged Children (HBSC 2013) dat ruim 13% van de jongeren van 11 tot 17 jaar gedragsproblemen heeft en in het