Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

DILEMMA Cliënt aanspreken op foute opmerkingen?

Stel, een cliënt maakt voortdurend nare opmerkingen over groepen mensen. Hij scheldt bijvoorbeeld op ‘criminele gelukszoekers uit apenlanden' of begint steeds opnieuw over ‘die genderonzin'. Mag dat zomaar?
© Gijs Kast

Hoe ga je om met discriminerende opmerkingen, ook als ze niet tegen jou persoonlijk gericht zijn? Van de sociaal professionals heeft 49 procent discriminatie ervaren. Dit percentage is inclusief degenen die ‘grapjes’ en opmerkingen meemaakten over een gediscrimineerde groep waar zij niet per se deel onderdeel van zijn (Movisie 2023, zie: tinyurl.com/PeilingMovisie). Maar ook opmerkingen die niet op de persoon zelf gericht zijn, kunnen gezien worden als discriminatie, zo stelt het College voor de Rechten

Premium

Wil je dit artikel lezen?

Neem een maandabonnement op zorgwelzijn.nl voor slechts €14,50 per maand!


  • Onbeperkt alle premium artikelen lezen
  • Online alle artikelen uit het magazine lezen
  • Toegang tot meer dan 900 zinvolle dagbestedingsactiviteiten

Al abonnee? Log dan in

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.