In september bekrachtigden vertegenwoordigers van de drie overheidslagen (Rijk, provincies en gemeenten) en van de openbare bibliotheken het Bibliotheekconvenant 2020-2023. Dit als voorwaarde om een bijdrage te kunnen leveren aan een drietal grote maatschappelijke opgaven: het voorkomen en bestrijden van laaggeletterdheid, het bevorderen van digitale inclusie en het stimuleren van persoonlijke ontwikkeling. In het convenant wordt het belang benadrukt van een goede lokale bibliotheekvoorziening. Vanuit de overheid zijn de betrokken partijen het ministerie van OCW, het Interprovinciaal Overleg (IPO) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en vanuit de bibliotheeksector de Konink- lijke Bibliotheek (KB), de Stichting Samenwerkende POI’s Nederland (SPN) en de Vereniging van Openbare Bibliotheken (VOB).1
Breed maatschappelijk
Het convenant is de bevestiging van een ontwikkeling die al meer dan tien jaar gaande is in de bibliotheeksector: de transitie van ‘klassieke uitleenbibliotheek’ voor een algemeen lezerspubliek naar ‘brede maatschappelijke bibliotheek’ gericht op participatie en het versterken van zelfredzaamheid. Eind jaren negentig van de vorige eeuw werd in de bibliotheekwereld het gevoel van pessimisme steeds groter. Geplaagd door bezuinigingen, ontlezing, een dalend ledenaantal en steeds minder uitleningen, leek het voortbestaan van de bibliotheek in gevaar te komen. Er moest op zoek worden gegaan naar nieuw bestaansrecht. Naar buitenlands voorbeeld werd de idee gelanceerd van de bibliotheek als plaatselijke netwerkorganisatie ‘in het hart van het sociaal domein’, ook wel ‘community library’ genoemd.
Bibliotheekwet
In het proces van het heruitvinden van het bibliotheekwerk, kreeg een externe commissie onder leiding van oud-politicus Job Cohen de opdracht om een toekomstvisie te ontwikkelen. In het eindrapport ‘Bibliotheek van de toekomst. Knooppunt voor kennis, contact en cultuur’ (2013) vonden de ideeën over de ‘brede maatschappelijke bibliotheek’ hun neerslag. De bibliotheek werd aangemerkt als ‘centrum voor ontwikkeling en educatie’ met ’taalvaardigheid aan de basis van alle ontwikkeling’, waarbij speciale aandacht moet zijn ‘voor de jeugd en de kwetsbare groepen of achterblijvers in de samenleving’.3
Het rapport van de Commissie Cohen speelde in op de komst van de zogeheten Participatie- samenleving, aangekondigd in de troon- rede van 2013, waarin een beroep werd gedaan op de zelfredzaamheid en de eigen verantwoordelijkheid van iedere burger. Voorts vormde het de grondslag voor de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen (Wsob) die in 2015 van kracht ging. In de wet werd de maatschappelijke functie benadrukt, waarbij er vijf hoofdtaken werden onderscheiden: kennis en informatie, educatie en ontwikkeling, lezen en literatuur, ontmoeting en debat, en kunst en cultuur.
Eigen werkplan
Taalhuizen
Naar schatting zijn er in Nederland ongeveer 200 Taalhuizen, die voor het overgrote merendeel in de bibliotheek gevestigd zijn. Het gaat doorgaans om een samenwerkingsverband met een welzijnsinstelling en een vrijwilligers- organisatie zoals Gilde Samenspraak, VluchtelingenWerk of SeniorWeb. Inburgeraars en laaggeletterde volwassenen kunnen er terecht voor taalondersteuning en computerhulp. Het taalaanbod is rijk en gevarieerd: een-op-een begeleiding door een taalmaatje, een conversatiegroep of leeskring in het taalcafé, of specifieke bijeenkomsten en trajecten gericht op zaken als opvoeding, ouderparticipatie, gezondheid, financiële redzaamheid, opleiding en werk.
Bij computerhulp gaat het onder meer om inloopspreekuren, tabletcafés en smartphone-trainingen. Voor langzame leerders zijn er beginnerscursussen Klik & Tik, en Digisterker is er voor ouderen die de aansluiting met de digitale samenleving gemist hebben. De educatieve activiteiten worden doorgaans uitgevoerd door getrainde vrijwilligers onder supervisie van onderwijsprofessionals. De meeste Taalhuizen ontvangen aanvullende financiering vanuit het gemeentelijke educatiebudget c.q. de rijksbijdrage vanuit de Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB). Met het oogmerk om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren worden vanaf mei 2020 de Digi-Taalhuizen gecertificeerd. Het doel is om alle 200 Taalhuizen binnen vier jaar te certificeren. De certificering wordt uitgevoerd door de Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal (CBCT).6
Informatiepunten overheid
Inloopscholen
Noodklok
Minister Van Engelshoven van OCW kwam dit jaar met een extraatje van 3 miljoen euro voor het behoud van een bibliotheekvoorziening in kleine dorpskernen, maar desondanks is de verwachting dat het totale subsidiebedrag de komende jaren verder daalt. Dit vanwege de gemeentelijke tekorten in het sociaal domein (Jeugdzorg en Wmo) en door de financiële tegenvallers als gevolg van de coronacrisis. Tal van bibliotheken, zoals die in Amsterdam, Eindhoven en Almelo, moeten waarschijnlijk al komend jaar forse bezuinigingen doorvoeren. Het bibliotheekwerk staat onder druk en de noodklok klinkt steeds luider. Het Bibliotheekconvenant is daarop het antwoord. Hopelijk blijft het niet alleen bij mooie woorden, maar levert het financieel ook iets op.
Thomas Bersee is zelfstandig adviseur volwassenen-educatie en participatie. Hij was werkzaam bij Cinop, Cubiss en Probiblio.
Noten
1. Zie voor meer informatie over het Bibliotheekconvenant 2020-2023:
-
Koninklijke Bibliotheek (2020). Bibliotheekconvenant 2020-2023. www.bibliotheeknetwerk.nl/bibliotheekstelsel-netwerk/bibliotheekconvenant-2020-2023
-
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) (2020). Bibliotheekwerk. Online themadossier vng.nl/rubrieken/onderwerpen/bibliotheekwerk
2. Zie voor problematiek laaggeletterdheid en landelijk beleid:
-
Thomas Bersee (2017). ‘De tranen van een prinses. Het drama van 40 jaar alfabetiseringsbeleid’, in: Hollands Maandblad, nummer 840, november 2017
-
Thomas Bersee (2019). ‘Een nieuw plan in de eeuwigdurende strijd tegen laaggeletterdheid’, in: Sociaal Bestek 81, 16-18 (2019).
3. Zie voor de maatschappelijke functies van de bibliotheek:
-
Commissie Cohen (2013). ‘Bibliotheek van de toekomst. Knooppunt voor kennis, contact en cultuur’. Den Haag: Sectorinstituut Openbare Bibliotheken (SIOB)
-
Koninklijke Bibliotheek (2020). Online dossier maatschappelijke functies www.bibliotheekinzicht.nl/artikelen/maatschappelijke-functies
4. Zie voor de landelijke overheidsprogramma’s en de daaruit voortvloeiende bibliotheekprogramma’s:
-
Ministeries van OCW, BZK, SZW en VWS (2020). Tel mee met Taal. Actieprogramma Laaggeletterdheid, www.telmeemettaal.nl
-
Kunst van Lezen (leesbevordering van de jeugd) www.kunstvanlezen.nl
-
Bibliotheek & Basisvaardigheden (bestrijding laaggeletterdheid volwassenen) www.bibliotheeknetwerk.nl/basisvaardigheden-volwassenen
-
Ministerie van BZK (2020). Overheidsprogramma Digitale Inclusie www.digitaleoverheid.nl/dossiers/digitale-inclusie
-
Koninklijke Bibliotheek (2020). Online dossier Informatiepunten Digitale Overheid www.bibliotheeknetwerk.nl/basisvaardigheden-volwassenen/digitale-inclusie
5. Zie voor informatie over leesbevordering en het leesoffensief:
-
Koninklijke Bibliotheek (2020). Online dossier Leesbevordering jeugd www.bibliotheeknetwerk.nl/lezen-leesbevordering-jeugd
-
Onderwijsraad (2019). Lees! Een oproep tot een leesoffensief www.onderwijsraad.nl/publicaties/adviezen/2019/06/24/leesadvies
-
Leescoalitie (2020). Manifest. Oproep tot een ambitieus leesoffensief www.tijdvooreenleesoffensief.nl
-
Kamerbrief OCW. Stand van zaken leesoffensief. 12 oktober 2020 www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2020/10/13/kamerbrief-stand-van-zaken-leesoffensief
-
Stichting Lezen (2020). Famke Louise gaat boeken lezen en wordt leescoach www.lezen.nl/nl/tien-jaar-de-weddenschap-%E2%80%98lezen-doe-je-samen%E2%80%99
6. Zie voor meer informatie over de Taalhuizen en de certificering:
-
Thomas Bersee (2020). ‘Taalhuis Oostland: verbinding maken tussen mensen, organisaties en de samenleving’, in: Sociaal Bestek 82 (3), 32-36
-
Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal/CBCT (2020). Certificering van Taalhuizen. Online themadossier. certificeringsorganisatie.nl/taalhuizen/
7. Zie voor meer informatie over de Informatiepunten Digitale Overheid:
-
Koninklijke Bibliotheek (2020). Online dossier Informatiepunten Digitale Overheid www.bibliotheeknetwerk.nl/basisvaardigheden-volwassenen/digitale-inclusie
8. Zie voor meer informatie over een leven lang ontwikkelen in de bibliotheek:
-
Thomas Bersee & Anne-Marie van der Poel (2019). ‘Leven lang leren in de bibliotheek. Een verkenning’. Hoofddorp: Probiblio
-
Thomas Bersee (2020). ‘Voor de bibliotheek telt toegankelijkheid elke dag’, in: Sociaal Bestek, Nieuws 5 oktober 2020: zorgwelzijn.nl/voor-de-bibliotheek-telt-toegankelijkheid-elke-dag/
-
Koninklijke Bibliotheek (2020). Online dossier Leven lang ontwikkelen (laag opleidingsniveau/maatschappelijk weinig redzaam): www.bibliotheeknetwerk.nl/basisvaardigheden-volwassenen/leven-lang-ontwikkelen-niet-zelfredzamen
-
Koninklijke Bibliotheek (2020). Online dossier Leven lang ontwikkelen (midden- en hoog opleidingsniveau/maatschappelijk redzaam): www.bibliotheeknetwerk.nl/leven-lang-ontwikkelen-zelfredzamen
9. Zie voor statische gegevens van bibliotheken:
-
Koninklijke Bibliotheek (2020). Dossier Bibliotheekstatistiek www.bibliotheekinzicht.nl/dossiers/bibliotheekstatistiek-2019
-
Raad voor Cultuur (2020). ‘Een bibliotheek voor iedereen: Versterking Bibliotheekwet noodzakelijk’. Den Haag. www.raadvoorcultuur.nl/documenten/adviezen/2020/02/11/een-bibliotheek-voor-iedereen