Kinderen blijken beter te functioneren in de nabijheid van huisdieren. Dit geldt zeker voor kinderen in het speciaal onderwijs. Leerkrachten weten wat er in de klas gebeurt als zij hun hond meenemen: er ontstaat een ontspannen sfeer in de klas, waardoor kinderen beter gaan presteren. In de Verenigde Staten worden honden vaak ingezet om kinderen enthousiast te krijgen om te lezen: zij mogen voor de hond voorlezen, iets wat hen veel gemakkelijker afgaat dan voor de leerkracht of andere kinderen. Het leesniveau stijgt na een aantal weken substantieel. Stichting ZorgDier richt zich op leerlingen uit het speciaal onderwijs (in het bijzonder kinderen met autismespectrumstoornissen) om hen te ondersteunen bij hun emotionele en cognitieve ontwikkeling door de inzet van huisdierondersteund onderwijs. De meerwaarde van de inzet van huisdieren komt in dit artikel aan bod.
Van alle kinderen in Nederland groeit ruim 60 % op met een of meer huisdieren. Veel volwassenen kunnen zich herinneren dat ze als kind tegen hun hond of kat aankropen voor het delen van vreugde of verdriet, overtuigd van het feit dat dit dier hun geheimen koesterde en hun zorgen deelde.
Voor kwetsbare kinderen en volwassenen die zijn opgegroeid met huisdieren en dit warme contact door persoonlijke omstandigheden moeten missen,