De keuzes die professionals dagelijks maken, worden beïnvloed door een complex web van factoren. In dit artikel nemen we u mee in dit complexe web op basis van een literatuurstudie die deel uit maakt van het onderzoek ‘Afwegingen bij re-integratie en jobcoaching’ dat Panteia, ZINZIZ en Muzus uitvoeren met subsidie van het UWV.
Professionele autonomie
In de praktijk van re-integratie en jobcoaching proberen professionals maatwerk te bieden in de afwegingen en beslissingen die zij nemen over de aanpak die zij hanteren. Re-integratieprofessionals en jobcoaches hebben hierbij steeds meer ruimte – ook wel ‘discretionaire ruimte’ of ‘professionele autonomie’ genoemd – om onderbouwd keuzes te maken, ook als die afwijken van de regelgeving (Van Berkel et al., 2017; Van der Aa, 2017).
Zeker wanneer die algemene regelgeving niet aansluit bij een specifieke situatie of ongewenste gevolgen heeft, terwijl de situatie wél om een oplossing vraagt. Van re-integratieprofessionals en jobcoaches wordt verwacht dat zij de autonomie die zij hebben, gebruiken om hun klanten adequaat te ondersteunen. Deze professionele autonomie staat niet op zichzelf, maar wordt ingevuld binnen een complexe omgeving met uiteenlopende factoren op verschillende niveaus.
Wettelijke en beleidsmatige
factoren
|
• Wettelijke kaders klantgroep
• Beleidsmatige kaders klantgroep
|
Beroepsmatige
factoren
|
• Aanwezigheid professionele gemeenschap met gedeelde visie
• Opleidingsachtergrond
• Toepassing methodisch werken
• Toepassing evidence-based practice
|
Organisatorische factoren
|
• Prestatiedoelen
• Caseload
• Leerklimaat
|
Individuele factoren professionals
|
• Intuïtie
• Persoonlijke overtuigingen
• Taakopvatting
|
Klantgerelateerde factoren
|
• Houding t.o.v. werk zoeken en werk uitoefenen
• Sociale druk uit omgeving
• Vertrouwen in het eigen kunnen
• Sociale en taakgerichte vaardigheden
• Context
• Belastbaarheid
• Zelfregulering
|
Omgeving
Het zijn vervolgens de keuzes binnen een organisatie die de beschikbare professionele capaciteit en de prestatiedoelen bepalen waarop professionals worden begrensd (Van de Aa, 2017).
Beïnvloedende factoren
Om het complexe proces van professionele besluitvorming, en de afwegingen die professionals hierbinnen maken, te begrijpen, is dus een interdisciplinair perspectief noodzakelijk. Hierbij moeten we aandacht besteden aan de verschillende contexten die van invloed zijn op het besluitvormingsproces van de professionals. Grofweg kunnen we de volgende factoren onderscheiden die van invloed zijn op de afwegingen en keuzes van re-integratieprofessionals en jobcoaches:
-
wettelijke en beleidsmatige factoren
-
beroepsmatige factoren
-
organisatorische factoren
-
individuele factoren professional
-
klantgerelateerde factoren
Wettelijke en beleidsmatige factoren
De wet waaronder de klant in kwestie valt, is in termen van wettelijke en beleidsmatige factoren de belangrijkste factor. De wettelijke kaders bepalen welke uitvoeringsorganisatie verantwoordelijk is voor de begeleiding van de klant naar en op werk. Wanneer iemand met een arbeidsbeperking onder een wet valt die door het UWV wordt uitgevoerd (bijvoorbeeld WW, WIA, Wajong), zijn er vervolgens landelijke richtlijnen die bepalen welke dienstverlening beschikbaar is en voor hoeveel uur deze dienstverlening kan worden ingezet.
Wanneer iemand met een arbeidsbeperking onder de Participatiewet valt en een gemeente verantwoordelijk is, is er sprake van een grote diversiteit in beleidsmatige en organisatorische context. Het uitgangspunt van decentrale dienstverlening maakt dat gemeenten veel ruimte hebben om beleidsmatige keuzes te maken, bijvoorbeeld over de tegenprestatie, de in te zetten instrumenten als loonkostensubsidie en jobcoaching en doelgroepen die extra aandacht krijgen (Van Echtelt et al., 2019).
De verschillen in beleidskaders leiden ertoe dat de afwegingen die professionals maken kunnen verschillen, ook al hebben zij te maken met eenzelfde type klant (Van der Aa, 2012). Immers, het ondersteuningsaanbod is bepalend voor de afwegingen die professionals kunnen maken. Dit geldt ook voor de doelgroepen waar professionals mee te maken hebben. Wanneer een bepaalde doelgroep het speerpunt vormt van het activeringsbeleid en hier specifieke dienstverlening voor is ontwikkeld, is het arsenaal aan ondersteuningsmogelijkheden voor de ene professional uitgebreider dan voor de ander.
Beroepsmatige factoren
Professionals in het domein van Werk & Inkomen vormen een heterogene groep; er zijn grote verschillen in niveau en aard van de opleiding, maar ook in achtergrond en het aantal jaren dat men werkzaam is in het domein (Van Berkel & Van der Aa, 2012). In termen van beroepsmatige factoren heeft de aan- of afwezigheid van een professionele gemeenschap met een gedeelde visie van de beroepsgroep invloed op de afwegingen die professionals maken (Koning et al., 2013). Zo beïnvloedt het hebben van geformaliseerde vakkennis, een geaccrediteerde opleiding of beroepsvereniging, die de besluitvorming van professionals aanstuurt dan wel coördineert, het handelen van professionals.
Het al dan niet methodisch werken en het toepassen van evidence-based practice heeft logischerwijs gevolgen voor de manier waarop afwegingen van professionals in het veld van Werk & Inkomen tot stand komen.
Organisatorische factoren
Ook organisatiefactoren zijn van invloed op de professional, bijvoorbeeld of de professional werkt in een gefuseerde organisatie waar sociale dienst, sociaal werkbedrijf (en soms ook kredietbank) samengaan, of in een op zichzelf staande sociale dienst.
Individuele factoren
Binnen de wettelijke, beleidsmatige, beroepsmatige en organisatorische kaders spelen ook individuele factoren van professionals een belangrijke rol als het gaat om hun afwegingsproces. Professionals nemen dagelijks honderden beslissingen die van invloed zijn op klanten. Deze beslisingen worden vaak in een split second gemaakt. Zij maken hierbij gebruik van individuele overtuigingen, inzichten en intuïties, opgebouwd door ervaringen uit het verleden en ‘mensenkennis’ (Van Geuns & Wesdorp, 2012).
Tot slot variëren de taakopvattingen van professionals, tussen beroepsgroepen, maar ook binnen de eigen beroepsgroep, waardoor afwegingen verschillend tot stand komen (Koning et al., 2013).
Klantgerelateerde factoren
Ten slotte spelen klantgerelateerde factoren een cruciale rol in het afwegings- kader van professionals. Re-integratie en jobcoaching zijn immers processen waarin mogelijkheden en wensen van werkzoekende en werkgever met elkaar verbonden worden (Van der Aa, 2017).
Het ‘kunnen’ van gedrag (bijvoorbeeld werk zoeken) wordt bepaald door vijf factoren: de (sociale en taakgerichte) vaardigheden, de mate van zelfregulering, de context, de belast- baarheid van de klant, en praktische belemmeringen (Wermers, Bennenbroek & Hollmann, 2020).
So what?!
Maar waarom is het zo belangrijk dit complexe web in beeld te brengen? Als je professioneel handelen zou zien als een machine, zijn deze factoren de knoppen waaraan je kunt draaien om de afwegingen en keuzes van professionals te beïnvloeden. Doordat zij professioneel handelen beïnvloeden, zijn de wettelijke en beleidsmatige, beroepsmatige, organisatorische, individuele factoren van professionals en klantgerelateerde factoren van invloed op de arbeidsparticipatie van mensen met een arbeidsbeperking.
Om arbeidsparticipatie écht te bevorderen, moeten re-integratieprofessionals, jobcoaches én beleidsmakers zich bewust zijn van dit complexe web van factoren. Het onderzoek ‘Afwegingen bij re-integratie en jobcoaching’ heeft tot doel dit web van factoren beter te begrijpen en doorgronden. Om zo een impuls te kunnen bieden aan evidence-based practice en methodisch handelen in de praktijk. En daarmee vooral de professionals handvatten te bieden om in dat complexe web optimaal tot hun recht te komen.
Rosanne Oomkens is projectmanager bij Pantela.
Anne Drijver en Silvia Rossetti zijn onderzoekers bij Pantela.
Aida Buckle is traniner en onderzoker bij ZINZIZ.
Femke Bennenbroek is directeur bij ZINZIZ.
Bronnen
1 Blomberg, H., C. Kroll, J. Kallio & J. Erola (2013). ‘Social workers’ perceptions of the causes of poverty in the Nordic countries’, in Journal of European Social Policy, 23(1), 68-82.
15 UWV. (2020). UWV Monitor Arbeidsparticipatie 2019. Amsterdam: UWV.