Dat is een urgente vraag met twee kanten. 1. Onze uitgever gaat stoppen met Sociaal Bestek. Na 82 jaar verdwijnt daarmee een belangrijk, zo niet het enige vakblad voor de sector sociaal. Andere bladen gingen ons voor. De vraag naar vakbladen neemt over de hele linie al jaren af. De oorzaken zijn divers.
Het ontlezen is al jaren aan de gang, in Nederland gaat dat nota bene sneller dan waar ook in Europa. Verdieping en reflectie: het lijkt alsof daar geen tijd of animo meer voor is. Of zoals een schrijver eerder in Sociaal Bestek de vergelijking maakte met de zorg: misschien ontbreken de prikkels; in de zorg moet je je immers voortdurend bijscholen. Of overheerst de waan van de dag meer, is de inherente motivatie minder. Dat is jammer, of sterker: teleurstellend.
Tegelijkertijd immers wordt hard gewerkt aan verbetering van de kwaliteit van de uitvoering. Denk aan alle programma’s van de laatste jaren in onze sector, zoals Vakkundig aan het werk, Vakmanschap, Schouders Eronder. Er wordt gewerkt aan profilering van ‘de’ professional, het vakmanschap. Allemaal onderwerpen waarover Sociaal Bestek bericht. Aan enthousiaste auteurs ligt het ook niet, kopij genoeg.
Ligt het aan de nieuwe media? Maar nieuwsbrieven, webinars, twitters zijn zeker geen vervanging van de traditionele publicaties en artikelen, hoogstens een aanvulling. De tijd dat de voorloper van Sociaal Bestek, het blad Sociale Zaken, ‘elken woensdag’ verscheen, ligt inderdaad lang achter ons. Maar er moet toch in onze sector belangstelling zijn voor en behoefte aan een vakblad, aan een Sociaal Bestek om inzichten en kennis te delen. We gaan dus op pad om te kijken of en hoe we in 2021 verder gaan.
En dat brengt ons bij 2: een nieuw sociaal bestek voor 2021. Het jaar van de verkiezingen. De systeemzwakten zijn keihard blootgelegd door de pandemie. De revolutionaire stemming uit het eerste kwartaal (nu wordt alles anders: een schonere, eerlijker, gezondere, gelukkiger wereld) is wel wat getemperd, maar de politieke programma’s geven vertrouwen dat 2021 het jaar van sociale veranderingen gaat worden.
Het is te hopen dat de andere ramp, de toeslagenaffaire, de doorslag gaat geven in de beweging naar ‘luisteren’ naar burgers, cliënten. De burger bedienen, zoals dat van de overheid wordt verwacht. Zoals dat in onze sector heet: de brug slaan tussen leefwereld en systeemwereld. Ook in deze Sociaal Bestek is daarover, zoals vanouds, veel te lezen.
Alle goeds voor onze lezers en op naar een gelukkiger 2021 voor de hele samenleving.
Yvette Bommeljé Redactievoorzitter Sociaal Bestek