De rijken rijker, de armen armer, Arbeid hamsteren in coronatijd, Bedden voor daklozen snel geregeld, Armoede- en schuldenaanpak in Rotterdam, Werken met de hulpkaart: al deze onderwerpen, en meer, komen aan bod in het tweede nummer van Sociaal Bestek van 2020.
Zij zijn niet statistisch significant, dus verander ik de wet niet. Aldus staatssecretaris Van Ark over de uitkomsten van de experimenten Participatiewet. Zij bedoelt de uitstroom naar betaald werk: het maakt niet uit of cliënten meer of minder worden gecoacht, helemaal vrij worden gelaten of onder het oude regime vallen.
Groeiende werkloosheid en daarmee inkomensdalingen bij huishoudens kondigen zich nu al aan. In hoeverre hebben 'we' geleerd van de lessen uit de vorige crisis van 2008? Zijn de 'vette' jaren alleen gebruikt om geld opzij te leggen voor slechte tijden, of is die tijd ook gebruikt om systeemfouten aan te pakken?
Mensen met een arbeidsbeperking doen minder vaak een beroep op geestelijke gezondheidszorg en Wmo-ondersteuning als ze werk hebben. Ook neemt het risico op crimineel gedrag af. Dit blijkt uit recent onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB) en het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).
Het wetsvoorstel tot wijziging van de Participatiewet is een gemiste kans om de werkcontext van klantmanagers te verbeteren en hen in staat te stellen bijstandsgerechtigden de ondersteuning te bieden die zij nodig hebben om (duurzaam) betaald werk te vinden. In plaats daarvan zet het klantmanagers klem tussen wens en werkelijkheid.
De coronapandemie heeft ingrijpende gevolgen voor de Nederlandse economie en de arbeidsmarkt, nu en in de nabije toekomst. Om te voorkomen dat de werkgelegenheid te veel daalt en de werkloosheid onnodig hoog oploopt, moet het overheidsbeleid aansluiten bij het 'hamsteren' van personeel door werk- en opdrachtgevers, met drie concrete aanbevelingen.
De coronacrisis maakt pijnlijk duidelijk hoe snel een financieel probleem kan ontstaan, met als uiterste consequentie dakloosheid. Overal in het land poppen creatieve oplossingen op om mensen onderdak te bieden. Maar dat zijn geen permanente woningen, terwijl huisvesting een recht is voor iedereen. Herstel begint immers met een huis.
Rotterdam is een stad met twee gezichten. Hip, happening, de stad van opgestroopte mouwen waar keihard gewerkt wordt en alles kan. Maar in datzelfde Rotterdam leeft ook een op de vijf kinderen in armoede. De oude aanpak, vooral gericht op financiële regelingen, loste onvoldoende op.
In maart 2019 startte de gemeente Rotterdam met een nieuwe schuldenaanpak. De focus ligt op het voorkomen van schulden, schulden onder controle krijgen, meer samenwerking en innovatieve oplossingen. Volgens Anne Coenen, directeur Maatschappelijke Ontwikkeling, gemeente Rotterdam, is er echt iets op gang gekomen.
In een vorige artikel1 sprak de auteur de wens uit dat schuldhulpverlening voor de ondernemer met problematische schulden door digitalisering zou verbeteren. Voorts hoopte zij op erkenning van deze schuldenproblematiek, zodat we het taboe op falen doorbreken en er beter mee omgaan.
Vorig jaar zond de staatssecretaris van SZW ons rapport 'Aansluiting gezocht' naar de Kamer. In dit kritische rapport beschrijven we de uitkomsten van onze analyse op het totale stelsel van schuldhulpverlening in Nederland.
De Hulpkaart is een instrument voor preventie bij de sluitende aanpak voor mensen met verward gedrag. De kaart versterkt de eigen regie van de Hulpkaarthouder en voorkomt escalatie. Op verschillende plekken in Nederland zijn Hulpkaarten succesvol geïmplementeerd en nog veel meer gemeenten kunnen hiermee starten.
De impactanalyse op de invoering van de Wet vereenvoudiging beslagvrije voet was kritisch, gemeenten wacht veel werk om de wet goed te kunnen uitvoeren. De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) maakt nu een ondersteuningspakket om gemeenten daar zo goed mogelijk bij te helpen.
Evidence based practice is als term niet meer weg te denken uit het sociaal domein. Toch is het implementeren van wetenschappelijke kennis nog niet zo makkelijk. Het integratief gedragsmodel vormt daar een mooie uitzondering op. Het model wordt al steeds meer toegepast, maar dat kan zeker nog meer!
De bijstand heeft veel regels en verplichtingen. Maar wat gebeurt er als mensen zelf kunnen bepalen wat zij moeten doen om zo snel mogelijk werk te vinden? De gemeenten Oss, Apeldoorn, Epe en Geldrop-Mierlo hebben onder begeleiding van Tilburg University het experiment 'Zelf aan het stuur en op maat' uitgevoerd.
In tijden van sociale verandering is het belangrijk dat de stem van mensen met een beperking, chronische ziekte of psychische kwetsbaarheid gehoord blijft. Maar hoe organiseer je dat? In opdracht van het ministerie van VWS voert ZonMw een innovatieprogramma uit om daar samen met ervaringsdeskundigen en vertegenwoordigers achter te komen.
Psychische gezondheid bereik je door écht menselijk contact; niet door nog meer geld naar behandeling en ggz-organisaties te sluizen, maar door de focus te verleggen naar het sociaal domein en te investeren in kleine community's.
De nieuwe beleidsregels terug- en invordering zijn afgelopen maart vastgesteld door het college B&W van de gemeente Nijmegen. Het beleid, en met name de uitvoering rondom debiteuren, kan lastig zijn; je bent als gemeente zowel schuldeiser als schuldhulpverlener. Het is belangrijk om daarin met de juiste afstemming en samenwerking tot een balans te komen.