House of Skills, Succesvol inburgeren met Project JA statushouders, Taalhuis Oostland, Uitkering of basisinkomen, Een kleine introductie tot realistisch evalueren, Een vitaal platteland: al deze onderwerpen, en meer, komen aan bod in het derde nummer nummer van Sociaal Bestek van 2020.
Het matchen van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt, het bevorderen van de arbeidsparticipatie van mensen met een arbeidsbeperking, het beperken van het beroep op de sociale zekerheid: het zijn taaie onderwerpen waarover Fred Paling zich de afgelopen tien jaar heeft gebogen. Hij signaleert de voornaamste knelpunten en doet aanbevelingen voor een efficiënte aanpak.
Inburgeren is geen gemakkelijke taak en zorgt voor veel uitdagingen bij nieuwe Nederlanders. In Leiden resulteert gerichte begeleiding van statushouders richting het Nederlands onderwijsstelsel in verhoogde kansen om succesvol een opleiding te volgen.
In het voorjaar van 2019 startte een pilotgroep met een leergang op masterniveau, die schuldhulpverleners opleidt tot expert. Hoe heeft de eerste lichting studenten de opleiding ervaren? Wat levert zij op voor het werkveld in zijn geheel? Hoe worden deze bevindingen vertaald naar de volgende editie?
Politieke partijen zijn op zoek naar alternatieven voor het toeslagensysteem. Sommige komen op het basisinkomen uit en andere op negatieve inkomstenbelasting in de vorm van verzilverbare uitkeringen.
Zij zijn niet statistisch significant, dus veranderen wij de wet niet. Aldus Rutte en Hoekstra: duo Schraalhans en Dagobert dat opeens de deuren van het pakhuis op Duckburg wagenwijd openzet en aan het uitdelen slaat.
Op de arbeidsmarkt wil het nog weleens voorkomen dat vraag en aanbod door toedoen van allerlei ontwikkelingen niet goed op elkaar aansluiten. Het drie jaar geleden gestarte House of Skills beoogt deze mismatch te corrigeren met behulp van een nieuwe benadering die is gebaseerd op zogeheten 'skills'.
Toen in maart de lockdown in Nederland een feit werd, was al snel duidelijk dat dit financiële gevolgen zou hebben. Hoewel grote problemen vooralsnog uitblijven, is er reden tot zorg. Jongeren, zelfstandigen en flexwerkers zijn kwetsbaar. Gemeenten en private partijen moeten samen optrekken om deze groepen tijdig te bereiken.
In het oosten van het land verschilt de cultuur van gemeentelijke organisaties niet erg van die in de Randstad. De lokale cultuur, met zijn nadruk op gemeenschapszin, steekt wel anders in elkaar. De omgang met de voor- en nadelen daarvan vergt inzicht en discretie van de ambtenaren in het sociaal domein.
Realistisch evalueren: het bestaat eigenlijk al een tijdje, maar heeft het sociaal domein nog niet echt bereikt. Dit artikel legt uit wat het inhoudt en waarom zowel beleidsmakers als uitvoerders er vaker om zouden moeten vragen.
Publieke organisaties staan onder druk. Ontwikkelingen volgen elkaar snel op en dat heeft effect op de uitvoering. Tijdstudie kan helpen, door inzicht te geven in de balans tussen het werk, de personele inzet en de financiële middelen. Hoe gebruikt u dit instrument effectief in uw organisatie?
Het project Maatschappelijke Dienst Tijd ontplooide een aantal succesvolle projecten om jongeren te betrekken bij de toekomst van hun eigen dorp.
Het Taalhuis Oostland bestaat zes jaar en is in die tijd tot grote bloei gekomen. Mede vanwege het succes in Oostland is in het nieuwe landelijke actieplan Tel mee met Taal 2020 - 2024 een prominente rol weggelegd voor de Taalhuizen en krijgen ze door certificering een officiële status.
Technologische ontwikkelingen hebben impact op de arbeidsmarkt. Banen en taken veranderen, verdwijnen en ontstaan. Meestal wordt de komst van technologie geschetst als een natuurfenomeen: of we willen of niet, technologie zal als een stortvloed over ons heen komen en de arbeidsmarkt onomkeerbaar doen veranderen. Maar dat is onzin.
Kennis in de praktijk ontwikkelen is lastig, kennis overdraagbaar en benutbaar maken is nog veel lastiger. Kennisprogramma 'Vakkundig aan het Werk' gaat die uitdaging aan en is een belangrijke stimulans bij de bevordering van evidence based practice: de afweging tussen wetenschap, praktijkervaring en situatie van de klant.
Voor het realiseren van duurzame optimale arbeidsparticipatie is samenwerking tussen klantmanager, inkomensconsulent en accountmanager cruciaal. Toch is dat in de praktijk nog weleens puzzelen. En wat blijkt? Het integratief gedragsmodel zou wel eens het missende puzzelstukje kunnen zijn.
De regering pleit op haar website voor een Digitale Overheid. Burgers moeten al hun overheidsdocumenten en -zaken op één centrale plek kunnen vinden en regelen. Bij Werk & Inkomen zijn hier al sprongen in gemaakt. Maar dat zijn grotendeels individuele initiatieven van enkele gemeenten. Hoe verlopen die en wat zijn logische vervolgstappen?