Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Mediacentrum geeft jonge Amsterdammers een podium: De stem van jongeren

Het mediacentrum Be at the media van het Stedelijk Jongerenwerk Amsterdam laat twee jaar na de oprichting danig van zich spreken. Tijdens de opening van een skatepark, waar ook wethouder Aboutaleb spreekt, brengen de vrijwillige jongeren in praktijk wat ze op het centrum leren: presenteren, interviewen, filmen en monteren. ‘Ze kunnen hun stem laten horen.’

‘Hé, wethouder Aboutaleb is gearriveerd. Mooi op tijd. Nee, nee, u mag nog niet het podium op. Straks pas. Wat is ie gretig, hè mensen?’ Mo Banadji (23) en Sofian Abayahya (18) presenteren de feestelijke opening van Everland Skatepark in een van de voormalige scheepswerven op de NDSM-werf in Amsterdam-Noord. Op het podium interviewen ze verschillende skaters en initiatiefnemers van het park en rapt Sofian een zelfgemaakte skate-rap. Tussen de gesprekken door laten ze een filmpje zien over de bouwers van het park, die Sofian een paar dagen voor de opening maakte. Stagiair Mo en vrijwilliger Sofian werken voor Be at the media, een mediacentrum van Stedelijke Jongerenwerk Amsterdam (SJA). Hier leren jongeren alles wat maar met radio en televisie te maken heeft.

‘De SJA heeft een speciaal potje voor haar taak om vrijetijdsbesteding aan te bieden,’ zegt Michelle Jacobs, unitmanager van Be at the media. Ze vertelt dat het mediacentrum zich richt op een leuke en zinvolle vrijetijdsbesteding van jongeren. Jongeren kunnen er meewerken aan radio- en televisie-uitzendingen die uitgezonden worden op de lokale zender Salto, maar ze kunnen ook mediaworkshops volgen en meewerken aan producties om ervaring op te doen. Het mediacentrum is door de organisatoren van de opening van het skatepark gevraagd om de presentatie te verzorgen. ‘Bij Be at the media kunnen jongeren lekker aan de slag met camera’s en microfoons en bezig zijn met wat ze interessant vinden. Lol hebben is een belangrijke factor.’

Hobbyisme

Na ongeveer een uur mag Ahmed Aboutaleb, de Amsterdamse wethouder van onder meer Educatie en Jeugd en Diversiteit, eindelijk het podium op. Op de vraag van Mo of hij zelf wel eens heeft geskate, moet hij ontkennend antwoorden. ‘Maar met het skatepark ben ik wel erg blij,’ zegt Aboutaleb. ‘Net als mijn voorganger Rob Oudkerk vind ik dat we als gemeente ook geld over moeten hebben voor leuke dingen. Het is niet fair om alleen maar geld te steken in het oplossen van problemen. Naast de probleemjeugd zijn er genoeg leuke jongeren die gewoon lekker bezig willen zijn met hun hobby. Veel politici begrijpen niet dat je ook geld moet stoppen in leuke projecten.’ Met een applaus en gejoel laten de aanwezigen horen dat ze het ermee eens zijn.

Dan is het eindelijk tijd voor de onthulling van de nieuwe skatebanen. Mirelda Presierie (22) en Anne Bosma (19) lopen snel met hun camera’s naar de baan toe om een paar mooie shots te maken van skatende jongeren.

Michelle Jacobs is na afloop tevreden over het werk van de jonge mediatalenten. ‘Sofian en Mo deden het leuk, maar een volgende keer zou het wel wat korter mogen,’ grinnikt ze. ‘Na een half uur was het eigenlijk wel genoeg in die koude hal. Maar goed, voor een volgende keer kun je daar op letten.’ Bij het mediacentrum van de SJA komen dagelijks vele jongeren om onder meer te filmen, te brainstormen over een nieuw item, of films te monteren. Zeker negentig procent is allochtoon. Dat is toeval, zegt Jacobs. ‘Iedereen die geïnteresseerd is in media kan bij ons komen. Ruim twee jaar geleden zat in ons gebouw nog een Turks jongerencentrum. Uit één van de jaarlijkse onderzoeken bleek dat veel jongeren behoefte hadden aan een mediacentrum. En voilà. Be at the media bestaat nu al weer twee jaar.’ Het werk van de jongeren is zondagsmiddags van vijf tot zes uur te zien in Alternatif-Producties op Salto A1 en op de maandagavonden van elf tot twaalf uur op Salto A2. Daarnaast maken ze vanaf eind februari het programma Storing. Be at the media maakt ook filmpjes in opdracht van organisaties. Van het geld dat ze voor deze opdrachten krijgen, kopen ze nieuwe apparatuur.

Voordat Jacobs als leidinggevende bij Be at the media kwam, was zij teamleider bij een commercieel bedrijf en daarvoor werkte ze bij verschillende media. ‘Ik ben absoluut geen jongerenwerker, maar combineer mijn leidinggevende kwaliteiten met mijn ervaring met media. We hebben overigens ook helemaal geen jongerenwerkers in dienst. We zijn niet net als een buurthuis ingesteld om bepaalde groepen jongeren te bereiken en te helpen, maar we zouden toch best af en toe een agoog kunnen gebruiken. Maar ja, daar is wel geld voor nodig. Soms zijn er jongeren die dingen niet zo makkelijk oppikken en wat moeilijker in de omgang zijn. Een professional zou dan uitkomst kunnen bieden.’

Tussenkop

Het mediacentrum werkt ook regelmatig mee aan speciale projecten. Jacobs: ‘Van de gemeente krijgen we bijvoorbeeld geld voor het Catch-project.’ Catch is een samenwerking tussen organisaties in de kunst- en cultuureducatie, welzijn, onderwijs, zorg, werk en inkomen. Het project richt zich op drop-outs. Zij doorlopen een traject van vier fasen, waarin de allerbesten bij een theater of een andere kunstinstelling een scholing krijgen. ‘Onder begeleiding van hun eigen mentor volgen ze een cursus. Een ander project is de website

www.TalkingHeadz.nl

. Dit maken we sinds eind november 2004 samen met Butterfly Works.’ Talking Headz is een multimediaproject waarin het debat, humor en serieuze zaken gecombineerd worden in één website. De website draait om een digitale stripverhalenmaker. Hiermee kunnen jongeren een verhaal neerzetten met karakters die ze zelf vorm geven en waarmee zij hun mening kunnen verwoorden. Het huidige thema op de website is: hoofddoek. Wethouder Aboutaleb opende tijdens een speciaal debat ook dit project. ‘De jongeren doen zo veel ervaringen op,’ meent Jacobs. ‘Wie maakt dit nou allemaal mee?’

Talking Headz is onderdeel van het landelijke project De Multiculturele Buurt, dat ondersteund wordt door het Oranjefonds en het Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn. Het mediacentrum heeft naast dit multimediaproject nog vijf deelprojecten die onder het landelijke project vallen. Zo maakt een aantal vrijwilligers een film over jongeren die onder elektronisch toezicht thuis mogen blijven wonen in plaats van in een justitiële jeugdinrichting. Deze film is net gemonteerd en kan nu op scholen worden gepresenteerd. Een ander deelproject gaat over ouderen en jongeren. ‘Dat houdt in dat oudere mensen zich verdiepen in de jeugd. Een aantal ouderen volgt nu bijvoorbeeld een cursus hiphop en er zijn ook deelnemers die jongeren interviewen over hun leven en interesses. Er is zelfs een Marokkaanse man die een groep gothics heeft geïnterviewd. De tegenstellingen komen uitgebreid aan bod in verschillende items en dat is erg leerzaam voor beide partijen.’

Het is meestal druk in het mediacentrum aan de Overtoom in Amsterdam. Overal werken er groepjes jongeren. Met name de vier edit-sets waarmee de filmpjes worden bewerkt, zijn altijd bezet. Jacobs: ‘Ik vind de actie en het gezellig bezig zijn het belangrijkst. De jongeren moeten het vooral leuk vinden. De onderwerpen worden door hen zelf bedacht en soms ontstaat er iets serieus. Af en toe maken we dus filmpjes met een serieus onderwerp, maar verder moet het vooral ook lekkere onzin zijn. Dat is wat jongeren leuk vinden.’

Voordat jongeren aan allerlei projecten en programma’s meedoen, is het volgen van een mediaworkshop verplicht. Voor twaalf lessen betalen de jongeren vijftig euro. ‘We willen niet dat de jongeren zonder enige ervaring met de apparatuur op pad gaan,’ verklaart Jacobs. ‘Na de workshop hopen we natuurlijk dat ze vrijwilliger bij ons worden.’

‘Het leuke is dat de jongeren ontzettend veel netwerken als ze bij ons vrijwilligerswerk doen,’ vervolgt de unitmanager. ‘Ze komen bij allerlei evenementen in de stad en daardoor leren ze ook de verschillende organisaties kennen. Een aantal jongeren komt zo aan een baan of komt er achter welke kant ze op wil. Ze zijn bij ons lekker creatief bezig en werken in groepjes. Dat zorgt voor vaardigheden die ze overal kunnen gebruiken. Het belangrijkst aan ons mediacentrum is dat jongeren leren hun stem te laten horen. Vaak is er negatieve publiciteit als het om jongeren gaat. Hier leren ze zichzelf te zijn en op te komen voor hun eigen belangen.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.