‘Mensen mogen zich niet in de steek gelaten voelen. Daarom wil ik samen met heel veel betrokken partners de schuldhulpverlening toegankelijker, transparanter en professioneler maken.’ Om dat mogelijk te maken trekt de bewindsvrouw niet alleen extra geld uit, ook wil ze de professionaliteit en de registratie in de schuldhulp verbeteren en laat ze de inspectie onderzoek doen naar de toegankelijkheid.
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
Vier jaar geleden werd de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening in het leven geroepen. Deze wet is onlnags geevalueerd en volgens de staatssecreatais blijkt uit deze evaluatie dat er veel is verbeterd. ‘Gemeenten pakken problemen meer integraal aan, bieden steeds meer soorten van schuldhulpverlening en hebben meer aandacht voor het voorkomen en op tijd in beeld krijgen van problematische schulden.’
De overheid gaat onterecht teveel uit van de zelfredzaamheid van burgers bij de gemeentelijke schuldhulpverlening. Dat concludeert de Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen. Lees meer >>
Schuldeisers
Toch zijn er ook verbeterpunten. Na intensief overleg met verschillende partijen zoals VNG, Sociaal Werk Nederland en NVVK, concludeert Klijnsma dat het belangrijk is dat mensen niet zondermeer worden geweigerd bij de schuldhulpverlening. Haar gesprekspartners wijzen op het belang van de beslagvrije voet en van een goede afstemming tussen schuldeisers. Deze aanbevelingen en de knelpunten die de Ombudsman heeft verzameld gebruikt Klijnsma voor haar actieplan.
Toegankelijkheid
Uit de evaluatie blijkt verder dat het lastig is om inzicht te krijgen in de toegankelijkheid van de schuldhulpverlening. Volgens de wet moet een gemeente voor iedereen die aanklopt op individueel niveau bepalen welke hulp het beste past. Hoewel daar geen harde cijfers over zijn, heeft Klijnsma toch de indruk dat er naast alle mensen die goed worden geholpen, ook mensen tevergeefs bij gemeenten aankloppen.
Meer dan 100.000 huishoudens hebben betalingsachterstanden. Sociaal werkers zijn bezorgd over het groeiende armoedeprobleem en de schuldenprblematiek die zij steeds vaker bij cliënten tegenkomen. Lees meer over dit onderwerp in ons dossier Schuldhulpverlening >>