De Mogroep houdt gegevens bij van organisaties die maatschappelijke dienstverlening bieden. In deze zogenaamde Madimonitor tussen 2002 en 2010 is een stijging van 7 procent te zien van hulpvragen bij schulden. Veertig procent van de organisaties geeft aan dat er weer wachtlijsten ontstaan met een gemiddelde van een maand of meer.
Ggz
Maatschappelijk werk begeleidt de cliënten ook met psychosociale problemen die ontstaan door de grote impact die schulden hebben op het hele functioneren, relaties en werk. Daarbij wordt ook een ‘flinke toestroom’ van ggz-cliënten gesignaleerd als gevolg van de eigen bijdrage in de ggz, weet de MOgroep.
Bezuinigingen
De ondernemersorganisatie maakt zich zorgen over de stijging van schuldgerelateerde problemen. Vooral omdat de hulp op losse schroeven staat nu gemeenten soms tot 20 procent bezuinigingen op Welzijn & Maatschappelijke dienstverlening, aldus de MOgroep.
Bron: de MOgroep/Stock.xchng