Op basis van goede informatie moeten jongeren zelf hun keuzes maken als het gaat om seksualiteit, stelt het ministerie van VWS. De huidige veiligvrijencampagne, gericht op het voorkomen van seksueel overdraagbare aandoeningen (soa), blijft bestaan. Het extra budget is bedoeld als een aanvulling op deze campagne, zodat ook andere onderwerpen aan de orde kunnen komen.
Wensen en grenzen
Ieder jaar worden zo’n 200.000 jongeren voor het eerst seksueel actief. Uit het onderzoek ‘Seks onder je 25e’ blijkt dat bepaalde jongeren niet alleen problemen hebben met soa, maar ook met anticonceptie en seksuele dwang. Meer aandacht is nodig voor wensen en grenzen ten aanzien van seksualiteit. Wanneer zeg je ‘nee’ tegen seks en hoe bespreek je dat wat je wel en niet wil met je partner?
Campagnes
Voorlichting hierover is van groot belang. Ouders hebben hierbij een belangrijke rol, maar ook scholen en GGD’en houden zich bezig met seksuele vorming. Leefstijlcampagnes ondersteunen hen hierbij. Een leefstijlcampagne is een landelijk uitvoeringsprogramma met lokale activiteiten en een nationale massamediale component. Een campagne wordt ontwikkeld in samenwerking met de doelgroep. In dit geval zijn dat jongeren die starten met relaties, intimiteit en seksualiteit, aldus VWS.
Voorbereidingen
Bij het ontwikkelen van de nieuwe campagne zullen de Rutgers Nisso Groepen Soa Aids Nederlandworden gevraagd een rol spelen. In 2009 start ZonMw (de coördinator van leefstijlcampagnes op het gebied van gezondheid) met de voorbereidingen voor de nieuwe campagne. In 2010 zal de campagne van start gaan. (VWS)