Er moet een omslag komen in ons denken over de ouderenzorg. Dat betoogt de koepel van verpleeg- en verzorgingshuizen. Samenwerken met vrijwilligers en mantelzorgers is fijn voor de oudere en ook prettig voor de verzorgers.
Omslag
Het is een omslag voor het personeel om te luisteren naar wat de bewoner wil, maar uiteindelijk is er meer structuur ontstaan, vindt een van de medewerkers. ‘Vier keer in de week douchen is nu mogelijk met de hulp van familie en vrijwilligers.’
Bekijk hier de uitzending van EenVandaag:
Bron: EenVandaag
Ik ben het helemaal met bovenstaande reactie eens. Ben mantelzorger van mijn dementerende moeder in het verpleeghuis. Wij komen 3x per week en doen veel.
“Een groot deel van de zorg draait om welzijn” staat in dit atrikel. Ja dat hoort ook zo denk ik dan. Mijn moeder kan zichzelf b.v. niet de hele dag bezighouden. Maar het lijkt erop dat de verzorging zich door tijdgebrek alleen nog maar kan richten op de meest noodzakelijke zorg. Moeten mantelzorgers in de toekomst de rest maar doen?
Het zou al een hele stap vooruit zijn als de omslag van daadwerkelijk samenwerken met mantelzorgers in de breedste zin van het woord (vertaald naar beleid/protocollen/concreet, in dagelijks handelen van de proefessional)echt als uitgangspunt wordt genomen door alle gelederen die professioneel met (intramurale) zorg te maken hebben. Bv mantelzorgers al bij de intake als gelijkwaardige partners beschouwen, dwz dat zij gehoord worden, input hebben bij het zorgplan en stappen,actieplan en betrokken worden bij alle overleggen mbt bewoner. Immers zijn kennen de (potentiele) bewoner het beste. Dit is het grootste probleem waar mantelzorger (s) tegen aanlopen bij professionals: niet gehoord en gezien worden!. Hier raken ze gefrustreerd van/overbelast. Mijn ervaring is dat mantelzorger(s), zeker spilmantelzorger, als ze kunnen, best dingen voor en met de bewoner willen doen, maar gebruik ze dan niet slechts als arbeidskrachten, die niks kosten.
Dus de koepel moet de zaken niet gaan omdraaien in anders denken, zij dienen eerst anders te gaan denken. Goede, gelijkwaardige communicatie daar begint het mee en zelfreflectie. Dus deze sector heeft nog genoeg eerste zelf te doen. Maar kan gelijker tijd, mits op een goede, zorgvuldige wijze veranderingen qua attitude, werkwijze mbt gelijkwaardige samenwerking met mantelzorger(s) bespreken, vertalen en implementeren
Dit is helemaal geen omslag in het denken. Zorgaanbieders proberen al heel lang om de familie en vrijwilligers meer te laten doen. De werkelijke reden is van financiële aard. Ik vrees dat de zorgpremies niet omlaag gaan als er minder betaalde zorg geleverd wordt. Wat overblijft vloeit in de zakken van verzekeraars en instellingen. En dan nog wordt er te weinig gedaan, want 4 keer per week douchen is wel het minimum. Wat ook niet gezien wordt is dat veel mantelzorgers al overbelast zijn. Zie een recent onderzoek van Mezzo. Maar dit kan de heren en dames policiti en zorgmanagers niets schelen. Als maar het laatste beetje energie en geld uit de mensen wordt geperst. Laat men eens iets doen aan de fraude door zorgaanbieders en de bonussen bij zorgverzekeraars. Dan is voor iedereen in Nederland een menswaardig bestaan mogelijk.