Via telefoonnummer 088-1205050 kunnen cliënten en hun vertegenwoordigers misstanden aangeven. Het meldpunt geeft ook informatie over patiëntenrechten en klachtrecht. Wanneer de melding gaat over een ernstig feit, dan kan de Inspectie besluiten onderzoek te doen. Dan gaat het om structurele tekortkomingen in de zorg, een calamiteit met ernstig letsel, of seksueel misbruik.
Betrekken
De inspectie behandelt geen klachten en bemiddelt niet in individuele behandelsituaties. In die gevallen wordt de beller doorverwezen naar bijvoorbeeld de klachtencommissie van de zorgaanbieder. Met deze nieuwe werkwijze wil de inspectie signalen van burgers nadrukkelijker betrekken bij het toezicht op de zorginstellingen.
Betere registratie
De Tweede Kamer heeft de inspectie verzocht om een meldpunt te starten zodat signalen van burgers over de zorgverlening beter worden geregistreerd. De inspectie registreert nu alleen meldingen waar onderzoek naar wordt gedaan. Het meldpunt loopt van 1 september tot 1 december 2010. Daarna wordt gekeken of het zinvol is het meldpunt voort te zetten en ook open te stellen voor andere zorgsectoren.
Het meldpunt is bereikbaar op werkdagen van 09.00 – 17.00 uur via telefoonnummer 088-1205050 (lokaal tarief) of e-mail meldpuntgz@igz.nl. Ook via de website www.meldpuntgehandicaptenzorg.nl kan een melding gedaan worden.
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.