‘Scholen zijn huiverig voor de extra aanpassingen die het onderwijs van hen vergt’, aldus Jos Verhoeven, directeur van de Start Foundation. Mbo’s, hbo’s en universiteiten hebben geen tijd of geld om deze zorgleerlingen extra te begeleiden. ‘Uit een proefje in de regio Zuidoost-Brabant kwamen sowieso al 12 of 13 gevallen naar voren.’ Met de invoering van passend onderwijs in 2014 is het juist de bedoeling dat meer leerlingen uit het speciaal onderwijs op een gewone school terechtkunnen.
Handicap
De aantallen die Verhoeven noemt, zijn niet bekend bij het ministerie van Onderwijs. Dat zegt dat alle scholieren recht hebben op onderwijs, ook als ze een handicap of een chronische aandoening hebben. Scholen moeten deze leerlingen in principe gewoon toelaten. Weigeren mag alleen als de aanpassingen die ze moeten uitvoeren, een ‘onevenredige belasting’ voor de school zouden zijn.
Probleemgeval
Volgens Verhoeven worden autisten snel gezien als ‘probleemgevallen’. ‘Officieel mogen ze geen leerlingen weigeren vanwege hun autisme, maar dan zeggen scholen bijvoorbeeld dat ze twijfelen over de haalbaarheid of de algemene capaciteiten van een leerling. Terwijl die soms bovengemiddeld is.’
Stage
Met autisten die wel worden toegelaten, wordt soms geen rekening gehouden, stelt Verhoeven. ‘Dan moeten zij bijvoorbeeld ‘gewoon’ 40 uur per week stage lopen, terwijl dat voor sommigen veel te zwaar is.’
Ga naar het meldpunt AUTI-weigerscholen >>