Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Mensen in de bijstand krijgen niet de hulp die ze nodig hebben’

De bijstand kan en moet beter, betoogt Monique Kremer, bijzonder hoogleraar actief burgerschap. ‘Het hoofddoel moet niet zijn betaald werk, maar volwaardig burgerschap.' En daarvoor moeten sociaal professionals wat haar betreft veel meer ruimte en mogelijkheden krijgen om te doen wat nodig is.

De bijstand is de afgelopen decennia steeds meer gericht op handhaving, controle en fraudebestrijding en veel minder op het bieden van een helpende hand, stelt Monique Kremer. ‘De overheid biedt weinig, behalve wantrouwen’, schreef ze onlangs op Sociale Vraagstukken. Zo zijn de middelen voor activering sinds 2004 meer dan gehalveerd. En ondanks dat ruim 60 procent van de mensen met bijstand geen startkwalificatie heeft, zijn de middelen voor scholing bijna helemaal stopgezet.

Premium

Wil je dit artikel lezen?

Neem een Zorg+Welzijn kennismakingsabonnement voor slechts € 15. Na twee maanden stopt het abonnement automatisch.


  • Onbeperkt alle premium artikelen lezen
  • Online alle artikelen uit Zorg+Welzijn magazine lezen
  • Toegang tot meer dan 900 zinvolle dagbestedingsactiviteiten

Al abonnee? Log dan in

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.