‘Wij waren ook blij verrast dat het tijdens corona met zo veel gezinnen zo goed ging’, zegt Nicoline Hoos, projectleider van “gezin in beeld”. Dat is een project om de ontwikkeling van kinderen en gezinnen met een achterstand te ondersteunen van de stichting Jeugd en Samenleving (JES) in Leiden en omgeving. Tijdens de coronacrisis belden we al onze gezinnen op met de open vraag: “Hoe gaat het nu met jullie?” Dan krijg je dus ook de positieve verhalen te horen en de dagelijkse dingen, naast de vooral praktische problemen.’ Slechts 17 procent van de gezinnen zei dat het niet zo goed ging.
Lockdown
Nicoline Hoos en haar collega’s hielden tijdens de lockdown contact met de ruim 350 gezinnen. ‘De scholen waren dicht, alle voorzieningen voor gezinnen ook. Wij vroegen ons af hoe deze kwetsbare gezinnen de lockdown doorkwamen en belden ze alle op. Van de Leidse Hogeschool kregen we het aanbod om te helpen met een vragenlijst en onderzoek.
Samenwerking
Met vier van de vijf gezinnen bleek het dus goed te gaan. De meeste gezinnen hebben een vluchtelingen- of migratieachtergrond, verschillenden waren nog maar net in Nederland. De taal was het grootste probleem en daarmee ook de huiswerkbegeleiding door ouders. Hoos: ‘Veel gezinnen hadden geen laptop. Die konden we in samenwerking met andere organisaties snel regelen. Verder hebben we een vrijwilligersproject opgezet: Mats – maatje thuis bij schoolwerk. Vrijwilligers ondersteunden kinderen en jongeren online met hun huiswerk.’
Familie
En waarom ging het zo goed met deze kwetsbare gezinnen in Leiden? ‘Die vraag hebben we ook aan de gezinnen voorgelegd’, zegt Hoos. ‘Hun antwoord was dat ze heel veel steun van familie hadden, met wie ze online veel contact hadden, ook in het buitenland. Het geloof was ook een belangrijke steun: het geloof hielp hen door de crisis. En verder zeiden veel ouders dat ze juist sterk moesten zijn om een positief voorbeeld aan de kinderen te geven. Veel van de ouders hebben een vluchtelingen of migratie-achtergrond, ze hebben veel meegemaakt. Dat maakt hen al veerkrachtig.’
Sociaal netwerk
De resultaten van het corona-contact hebben ook de professionals in een nieuwe stand gezet. Nicoline Hoos: ‘We zijn eigenlijk bevestigd in wat we al deden, namelijk uitgaan van de mogelijkheden van het gezin en de fammilie. We vragen dus meer nog naar het sociale netwerk en hoe de buurvrouw of de tante bijvoorbeeld kan helpen. En, je moet checken bij ouders of daar ook gevolg aan is gegeven. Je adviezen worden niet altijd direct opgevolgd. Wij professionals moeten als het ware meelopen met de ouders.’
Laptops
Daarnaast is gebleken hoe snel en gemakkelijk professionals kunnen samenwerken, zegt Hoos. ‘We hadden heel snel twintig laptops voor huiswerk bij elkaar voor gezinnen die geen laptop hadden. De contacten om de zaken voor kwetsbare gezinnen te regelen verliepen gemakkelijk. Dat komt, denk ik, doordat iedereen bevlogen is om juist de kwetsbare mensen te helpen in coronatijd. Waar we eerst fysiek naar collega’s gingen, hoefden we nu maar even te bellen. Dat gaan we vasthouden.’