Er is in 2013 sprake van meer uitstroom dan instroom van personeel in de ouderen- en thuiszorg. De medewerkerstevredenheid is door alle onrust gedaald. Een aantal kleine zorgorganisaties staat voor het eerst in de rode cijfers. Ondanks alle onrust blijft de cliënttevredenheid op een hoog niveau: 40 procent van de cliënten geeft een 9 of 10 aan de zorgorganisatie. Dit blijkt uit de Benchmark in de Zorg 2014, die op vrijdag 3 oktober is gepresenteerd.
Onderzoek
De Benchmark in de Zorg is een onderzoek dat PwC (PricewaterhouseCoopers) in opdracht van brancheorganisatie ActiZ uitvoert. In 2014 namen 181 zorgorganisaties deel. Het cliëntentevredenheidsonderzoek en de NPS (Net Promotor Score) werd door 32.000 cliënten ingevuld, de Werkgevers NPS en het medewerkers-tevredenheidsonderzoek door ruim 61.000 medewerkers. Volgens ActiZ is de ouderen- en thuiszorg meer dan ooit in beweging: ‘De hervormingen in de langdurige zorg worden per 1 januari 2015 doorgevoerd, maar hebben nu al duidelijk impact op zorgorganisaties en medewerkers in de ouderen- en thuiszorg.’
In Nederland mag niemand zomaar worden ontslagen, ook verzorgenden niet. Als dit wel gebeurt, moeten ze naar de ondernemingsraad stappen, of een melding doen bij de Inspectie. Dat zegt Staatssecretaris Martin van Rijn. Lees meer>>
Resultaten
Uit de Benchmark komt duidelijk naar voren dat de meeste zorgorganisaties zich voorbereiden op de toekomst en rekening houden met een zwaardere zorgvraag van cliënten. Er is een (lichte) toename zichtbaar van hoger opgeleid personeel: het aandeel HBO- en MBO-verpleegkundigen is gestegen van 11 naar 13 procent en het aandeel verzorgenden van 44 naar 48 procent. Zorgorganisaties kiezen ervoor om verantwoordelijkheden lager in de organisatie te leggen, bijvoorbeeld door teams zelf verantwoordelijk te maken voor het zorgproces en de zelfredzaamheid van cliënten te bevorderen. Mede daardoor zijn de overheadkosten in 2013 met 1,1 procent gedaald.
Ontslagen
De hervormingen in de ouderen- en thuiszorg zorgen voor grote veranderingen. De benchmark 2014 laat zien dat de effecten nu al groot zijn. In 2014 werkten er al ruim 11.000 minder medewerkers in de branche en zijn er inmiddels meer dan 15.000 aangekondigde ontslagen. De medewerkerstevredenheid is voor het eerst sinds jaren licht gedaald, het gemiddelde cijfer is een 7,4. Volgens ActiZ maken medewerkers zich ongerust over een mogelijk ontslag en over verandering van taken en werkzaamheden.
Ken jij die ene fantastische sociaal werker die zich onderscheidt met een duidelijke visie en die innovatief denkt en werkt? Meld deze topper dan aan voor de verkiezing van Sociaal Werker van het Jaar 2014! Lees hier meer >>