De overeenkomst volgt na uitspraken van Harry Weerman, projectleider van
WILL, die stelde:
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/portlet_tsge_dossiers1_1_actionOverride/___2Fportlets___2Fts___2Fge___2Fdossiers___2Fcontent___2FshowDetailsList/_windowLabel/portlet_tsge_dossiers1_1/portlet_tsge_dossiers1_1channel/20105/portlet_tsge_dossiers1_1id/58362/_desktopLabel/zorgwelzijn/_pageLabel/tsge_page_dossiers/index.html”
name=”WILL handel”>’MOgroep wil de hele handel van WILL niet’. Niets van
waar, benadrukt Henk Luchtmeijer, directeur van de MOgroep nu nog eens: ‘De voor
de Wmo bruikbare resultaten komen op het juiste moment’.
Informatieplicht WMOBlijkens
href=”http://www.mogroep.nl/modules/TRIBAL_TSNEWS.asp?”>een persbericht van de
MOgroep zijn het ministerie van VWS, de VNG en de MOgroep ‘blij’ met de
resultaten van het WILL-project. De nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning
(Wmo) verplicht gemeenten, vanaf 1 januari 2007, om burgers inzicht te geven in
wat ze bieden op het gehele terrein van maatschappelijke ondersteuning,
inclusief welzijn. Met de WILL-standaarden kan vergelijkbare informatie geleverd
worden.
Zestien producten
Sinds 2003 werken in het WILL-project lokale combinaties van gemeenten en
welzijnsorganisaties aan standaards voor welzijnsinformatie. Gezamenlijk komen
ze overeen wat de beste praktijkvoorbeelden zijn voor standaarden. Voorbeelden
daarvan zijn zestien producten waarmee het welzijnswerk kan worden gemeten,
zoals de ‘handleiding productgerichte subsidiëring’, de ‘handleiding cyclus
jaarbeschikking’, een systematiek voor klanttevredenheidsonderzoek en een
stelsel van landelijke welzijnsdoelen, dat is het kader voor
informatievoorziening voor de Wmo.
Benchmarks welzijnsdiensten
Er zijn ook verschillende benchmarks uitgevoerd met interessante informatie
over de welzijnsdiensten. Het project ging begin 2003 van start met vijftien
lokale combinaties van gemeenten en instellingen. Op dit moment nemen
51 gemeenten deel en 68 welzijnsorganisaties.
Uitbreiding welzijnsinformatie
De VNG en de MOgroep willen de uitbreiding van de welzijnsinformatie
bevorderen door verspreiding van informatie en instrumenten en het organiseren
van bijeenkomsten voor hun leden. Certificering van registratiesystemen op
toepassing van de WILL-standaards behoort ook tot de taken van het nieuwe
servicepunt welzijnsinformatie.
VWS steunt servicepunt
De participatie van lokale combinaties van gemeenten en instellingen blijft
de basis. Het ministerie van VWS reikt, vanuit haar informatietaak voor de Wmo,
kaders aan en zal het servicepunt ook nog enkele jaren financieel steunen.
Zie voor meer informatie: Zorg + Welzijn dossier
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/portlet_tsge_dossiers1_1_actionOverride/___2Fportlets___2Fts___2Fge___2Fdossiers___2Fcontent___2FshowList/_windowLabel/portlet_tsge_dossiers1_1/portlet_tsge_dossiers1_1categoryId/52503/_desktopLabel/zorgwelzijn/_pageLabel/tsge_page_dossiers/index.html”
name=”Dossier Welzijnsinformatie”>Welzijnsinformatie,
verschenen op 13
juni 2006.