De branche moet laten zien wat ze kan. Dat zegt Aly van Beek, directeur van de branche Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening van de MOgroep. ‘Met cijfers onderbouwd willen we de resultaten van het welzijnswerk laten zien. Bovendien kan de branche op een goede manier lokaal en landelijk verantwoording afleggen.’ Met dat doel zal de stichting Stimulansz de komende jaren gegevens verzamelen van welzijnsinstellingen en vergelijkingen tussen organisaties maken.
Benchmark
MOgroep W&MD en Stimulansz hebben een driejarige overeenkomst gesloten om in de branche gegevens te verzamelen. Het doel is om deze gegevens voor een benchmark – vergelijking van organisaties onderling – te gebruiken. ‘Het gaat om informatie over: hoe goed doen we het en wat bereiken we,’ licht Stimulansz-directeur Gerrit Jan Schep toe.
Kosteneffectief
Doel van een benchmark is de efficiëntie en effectiviteit van organisaties te meten en te verbeteren. ‘Je kunt van elkaar leren hoe je het bedrijf het meest kosteneffectief maakt,’ zegt Gerrit Jan Schep. ‘Maar ook hoe je meer kunt halen uit effectieve aanpak van zusterorganisaties. Het is de bedoeling dat we zogenoemde “kringen” gaan organiseren onder welzijnsorganisaties, om te praten over wat we uit de cijfers van de benchmark kunnen concluderen.’
Collectief
‘Door alle informatie van welzijnsorganisaties op één punt samen te brengen, kun je als collectief meer uit de branche halen,’ is de stellige overtuiging van Aly van Beek. ‘Nu houden instellingen individueel gegevens bij en leveren dat aan verschillende partijen aan. Als je dat als branche bij elkaar brengt kun je van elkaar leren. En ook erg belangrijk: de branche kan de resultaten en het rendement van het welzijnswerk duidelijk maken.’
Servicepunt
Behalve de verzameling van gegevens van alle 950 welzijnsorganisaties, is ook het Servicepunt Welzijnsinformatie bij Stimulansz ondergebracht. Dit servicepunt, waaraan 70 gemeenten en 150 welzijnsinstellingen zijn verbonden, ontwikkelt en beheert zogenoemde prestatie-indicatoren. Schep: ‘Het gaat om instrumenten om welzijnsdoelstellingen en maatschappelijke effecten van welzijnswerk meetbaar te maken. Het servicepunt heeft zo een kompasfunctie voor gemeenten en welzijnsinstellingen.’
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.
Bron: Foto: Stock.xchng