Door Esther van Andel – Een korte lijn tussen het bedrijfsleven en
non-profitorganisaties is de voornaamste stimulans voor maatschappelijke betrokkenheid, is
het uitgangspunt van
target=_blank name=”mooi zo goed zo”>Mooi Zo Goed Zo. Daarvoor is het van belang dat
bedrijven de instellingen kunnen vinden en andersom. Naamsbekendheid speelt
daarin een rol. Contacten leggen en onderhouden horen daar ook bij. MZGZ kan
instellingen hierbij helpen.
TegenprestatieMarijke Honing instrueert tijdens de workshop over
wat maatschappelijke instellingen kunnen leren over communicatie met het
bedrijfsleven. ‘Denk niet alleen aan geld, maar lever ook een
tegenprestatie’, is de boodschap van Honing. ‘Uit mijn ervaring in Almere kan ik
zeggen dat bedrijven tig keer in de
week worden aangesproken of ze geld willen doneren voor
het goede doel. Daar worden ze een beetje moe van. Wat ze
enthousiasmeert is als maatschappelijke instellingen met een tegenprestatie komen.’
‘Neem bijvoorbeeld een atelier waar verstandelijk gehandicapten schilderen.
Die vraagt om materialen en als tegenprestatie levert de galerie schilderijen
aan het sponsorbedrijf.’
Win-winsituatieGeld doneren is de gemakkelijkste weg. En de duurste. Het
geld is fijn, maar daarmee is van maatschappelijke betrokkenheid geen sprake,
stelt Honing. ‘Je vindt elkaar meer in het uitwisselen van kennis, menskracht en
materialen. Creëer een win-winsituatie voor beide organisaties. Dán krijg je
sociale betrokkenheid.’ De rol van MZGZ daarin is de organisatie, planning
en bemiddeling.
KnowhowMZGZ bemiddelt al twaalf jaar lang tussen
bedrijven en het maatschappelijke veld. Op dit moment is de stichting actief in
Almere, Tilburg, Hoogeveen en Den Bosch. Inwoners, maatschappelijke organisaties
en ondernemers bepalen zelf het woon- en werkklimaat door te komen met goede
ideeën en alternatieven.
MZGZ probeert het plan van bewoners of ondernemers uit de wijk samen met
het bedrijfsleven en gemeentelijke diensten, zoals scholen, buurthuizen en
kinderboerderijen te realiseren. Eerst toetst MZGZ het idee op technische,
organisatorische en financiële haalbaarheid. Daarna neemt Honing contact op met
vele bedrijven in Almere. Zo krijgt de organisatie nóg meer naamsbekendheid in
de Almeerse samenleving.
SuccesverhaalHet afgelopen jaar haalde MZGZ bij het
bedrijfsleven in Almere meer dan twee ton aan middelen en mankracht op. De
organisatie maakte ook 120 ‘matches’ tussen het bedrijfsleven en
maatschappelijke organisaties.
Bovendien zijn veel werknemers uit het bedrijfsleven zo geprikkeld door het
project waarmee ze via MZGZ verbonden waren, dat zij nu zelf een aantal uren in
de maand vrijwilligerswerk verrichten. Binnenkort realiseert MZGZ al de
zeshonderdste wens vanuit de non-profitsector.
Link: Mooi Zo
Goed Zo Almere
Meer weten? Zorg + Welzijn congres
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_dummy_text_page_1/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”
target=_blank>’Kapitaal en sociaal ondernemerschap. Sponsoring en fondsenwerving
in de non-profit sector’, vindt plaats op 7 juni, 9.30 – 16.30 uur, Meeting Plaza,
Maarssen
Lees ook:
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/home/id5601-57344/fondsencongres-welzijnswerk-moet-minder-subsidiejunk-worden.html”
target=_blank name=”Minder subsidiejunk”>Fondsencongres: ‘Welzijnswerk moet
minder subsidiejunk worden’ (Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 19 mei 2006),
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/home/id5601-71128/goede-zaken-leert-nonprofitsector-commercieel-samenwerken.html”
target=_blank name=”Goede Zaken”>Goede Zaken leert non-profitsector commercieel
samenwerken (Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 31 januari 2007),
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/zoek?tsge_portlet_zw_search_actionOverride=/portlets/ts/ge/search1/content/goToResult&tsge_portlet_zw_searchchannelId=50609&tsge_portlet_zw_searchitemId=51802″
target=_blank name=”goede doelen en sponsoring”> Congres
Fondsenwerving en Sponsoring,
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/zoek?tsge_portlet_zw_search_actionOverride=/portlets/ts/ge/search1/content/goToResult&tsge_portlet_zw_searchchannelId=20107&tsge_portlet_zw_searchitemId=55160″
target=_blank name=”goede doelen giften”>Bedrijfsleven gretig in doneren en
sponsoren van non-profitorganisaties: Geven met bijbedoelingen (Zorg +
Welzijn Archief, 25 mei 2005)
Lees ook de
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis
Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier
aanmelden.
href=”http://vedm.net/click2?l=Mi7r3&m=sCzk&s=NP5HE3″ target=_blank
name=Nieuwsbrief>Door hier te klikken leest u de laatste
editie
.