Respectvolle verbinding tussen generaties en zorg voor elkaar is ontzettend belangrijk, benadrukt de IFSW, de internationale vereniging van beroepsverenigingen voor sociaal werkers. Vandaar het thema op World Social Work Day op 18 maart: het versterken van solidariteit tussen generaties, voor het welzijn van allen.
Gratis webinar over solidariteit versterken
De Nederlandse beroepsvereniging BPSW organiseert er een webinar over. Aanmelden kan tot morgen 12.00. Op haar website schrijft de BPSW:
Op World Social Work Day gaan we in op vragen als:
- Wat houdt solidariteit tussen generaties in? Waarom is dit van waarde? Hoe speelt dit internationaal? Waarom agendeert de IFSW dit?
Door Josien Hofs, sociaal werker en voormalig bestuurslid van IFSW Europe - Wat is de rol van het sociaal werk als het gaat om het bevorderen van solidariteit tussen generaties? Wat zijn inspirerende praktijkvoorbeelden?
Door Jeanet de Jong, beleidsmedewerker BPSW met medewerking van Corinne Veldman-Louter, coördinator van Buurtgezinnen - En: hoe speelt samenwerking tussen generaties op de werkvloer van de sociaal werker zelf? Hoe kom je ook hier tot solidariteit tussen generaties en zorg voor elkaar, voor het welzijn van allen?
Door Marinka Versteeg, opleider bedrijfsmaatschappelijk werk voor haar eigen bedrijf en bij de BPSW Academie
Het versterken van solidariteit tussen generaties, voor het welzijn van allen, past bij het beroepsprofiel van de sociaal werker: ‘Sociaal werkers verbinden mensen, groepen en gemeenschappen met elkaar, waarbij de verbinding een doel in zichzelf is én een middel om beoogde doelen te realiseren’ (bekwaamheid 6 Verbinden).
De webinar is op 18 maart van 15.30 tot 17.00 via Teams. Aanmelden kan hier, tot 18 maart 12.00.
Ook interessant: blogs
BPSW besteedt op meer manieren aandacht aan World Social Work Day. Inspirerend zijn de blogs van Thomas Heyman. Hij was van 1976 tot 2022 crisishulpverlener, (school-/jeugd-) maatschappelijk werker, supervisor en docent sociaal werk, ouderbegeleider in de GGZ en bestuurslid bij organisaties die zich bezig hielden met de aanpak van kindermishandeling. Sinds 2019 is hij lid van het College van Toezicht van de BPSW.
Van de eerste blog van Heyman leren we veel over communicatie met cliënten. Hij schrijft over een bijzonder gesprek tussen hem en zijn eerste cliënt, Pieter, opgenomen na een poging zelfdoding met als diagnose ‘depressie’. Hoe je een vraag stelt kan heel bepalend zijn, laat Heyman zien in zijn blog.
In een andere blog schrijft Heyman over oprecht zijn. Soms is het in het belang van een cliënt om meteen te zeggen wat je denkt en voelt. Soms kun je beter zwijgen. En er zijn ook momenten, zoals Heyman met een raak voorbeeld aantoont, dat je misschien het beste een leugen kunt vertellen.