De campagne, die woensdag is gelanceerd, richt zich niet op het werven van pleegouders, maar wil pleegouders van nu een groot compliment maken door Nederlanders te laten zien hoe onmisbaar hun rol is. Dat de opvoeding nu eenmaal niet aan een kind zelf overgelaten kan worden, wordt vanuit het perspectief van een kind indringend in beeld gebracht. Het thema van de campagne is: ‘Je mag van een kind niet verwachten dat het zichzelf opvoedt als de ouders dat even niet kunnen. Pleegouders zijn bijzonder nodig’.
Petje af
De enquête werd gehouden naar aanleiding van het 40-jarig jubileum van SIRE. De stichting deed een oproep aan alle Nederlanders om een maatschappelijk onderwerp aan te dragen voor de volgende campagne. Ook uit ander onderzoek van de stichting blijkt dat het overgrote deel van de Nederlanders zijn petje afneemt voor het werk van pleegouders.
Wachtlijst
Het grote maatschappelijk belang van pleegzorg gaat volgens de respondenten helaas samen met een gebrek aan pleeggezinnen: 91 procent is ervan overtuigd dat er te weinig pleeggezinnen beschikbaar zijn. Een mening die overigens aansluit bij de daadwerkelijke situatie. Op dit moment staan bijna duizend kinderen op een wachtlijst.
Kennis
Hoewel het niet om een wervingscampagne gaat, is toch aan de respondenten gevraagd in hoeverre men zelf bereid zou zijn om pleegouder te worden. Slechts een zeer kleine minderheid (twee procent) zegt volmondig dat dit ‘ echt iets voor mij’ zou zijn en zes procent zou het eventueel in overweging nemen. Waarschijnlijk speelt een gebrek aan kennis van pleegzorg mee. Zo denkt bijvoorbeeld tweederde van de Nederlanders dat dit ‘een paar jaar of langer’ is. In werkelijkheid duurt slechts in dertig procent van de gevallen het verblijf bij een pleeggezin langer dan een jaar.