Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Nedzorg wil thuiszorg verbeteren met telefonische registratie

Thuiszorgorganisatie Nedzorg is een proef gestart om de dienstverlening van de thuiszorg te verbeteren. Het telefonische registratiesysteem IntraPhone moet ervoor zorgen dat de cliënt, diens familie en de zorgaanbieder er met de geleverde zorg op vooruit gaan.
Nedzorg wil thuiszorg verbeteren met telefonische registratie

Door Esther van Andel – De pilot is een initiatief van gemeente Soest. Deze gemeente is de eerste in Nederland die een proef doet met een telefonisch registratiesysteem in de thuiszorg.

Zweeds voorbeeld
‘De gemeente wil met de pilot de dienstverlening aan cliënten in de thuiszorg verbeteren, de kwaliteit inzichtelijk maken en vroegsignalering rond cliënten optimaliseren. Via dit systeem vergelijkt Soest de dienstverlening van de thuiszorg met die van Zweden’, zegt Sabrina Weij, projectleider van de pilot bij

Nedzorg. Zweden is de ‘bakermat’ van de Wet maatschappelijke ondersteuning. In dit Scandinavische land werken meerdere gemeenten met zo’n telefonisch registratiesysteem, de zogeheten Intraphone.

Telefonische registratie
Met de Intraphone kunnen thuiszorgmedewerkers – van verzorgenden tot alfahulpen – zich per telefoon aan- en afmelden bij de cliënt. De huishoudelijke hulpen bellen met de telefoon van de cliënt of hun eigen mobiel naar een gratis telefoonnummer, waar zij berichten over de zorg aan de betreffende cliënt ontvangen. Bij het afmelden kunnen zij hun activiteiten rapporteren en spraakberichten achterlaten om bijzonderheden rond de geleverde zorg toe te lichten.

Digitale registratie
Alle gegevens worden direct geregistreerd op een beveiligde internetapplicatie van de thuiszorginstelling, waardoor sneller kan worden geconstateerd of zorg niet of niet tijdig wordt verleend. ‘Het systeem is vergelijkbaar met de handcomputertjes waarmee sommige zorginstellingen werken. Maar deze manier is goedkoper, gemakkelijker en completer’, zegt Weij.

Voordelen
De gemeente en Nedzorg bekijken over drie maanden of de IntraPhone bijdraagt aan een betere dienstverlening van zorgaanbieders. ‘De medewerkers van de zorginstelling hebben er in ieder geval baat bij’, stelt Weij. ‘Zij weten na het draaien van het telefoonnummer precies welke zorg is geleverd en wat niet. Thuishulpen kunnen snel intoetsen wat voor werk ze bij de cliënt hebben gedaan. Ook de cliënt gaat er op vooruit: deze kan meeluisteren en nakijken of de ingetoetste codes overeenkomen met de geleverde zorg en of de ingesproken berichten kloppen. Het creëert een stukje vertrouwen. Daarnaast is het gemakkelijk voor mensen die niet meer zo mondig zijn, waarbij IntraPhone heb kan helpen invalkrachten te vertellen wat er moet gebeuren.’

Eenvoudig declareren
Voor Nedzorg valt voordeel te halen uit het declaratieproces. Weij: ‘Voorheen kregen we stapels declaratieformulieren van huishoudelijke hulpen. Nu melden zij zich per dag aan- en af. Hierdoor kunnen declaraties eenvoudig gedaan worden. Dat scheelt dagen werk.’

Zorg op afstand
Na de pilot wil Nedzorg de Intraphone ook toegankelijk maken voor familieleden van thuiszorgcliënten. Weij: ‘Zij kunnen dan op afstand bellen er horen wat er is gedaan, zodat geleverde zorg ook voor hen inzichtelijk wordt.’ Vooralsnog blijft de proef beperkt tot een twintigtal medewerkers van Nedzorg. Het project is gestart op 6 maart en duurt drie maanden. De cliënten van Nedzorg die bij dit project betrokken zijn, hebben persoonlijk schriftelijke informatie over dit project gekregen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.