‘We overleggen met de cliënt welke hulp zij nodig hebben. Daarbij wordt vastgesteld hoe vaak en wanneer we bij de cliënt langskomen. Dit is gelijk de financiële verantwoording naar het zorgkantoor en het CAK’, zo legt Van den Munckhof het zorgarrangement uit aan Zorgvisie.
Onder de streep
Volgens de regiomanager kan het voorkomen dat de thuiszorg langer bij een cliënt bezig is dan vooraf ingeschat. Maar een andere keer kan het ook zijn dat de cliënt minder tijd vraagt. ‘Uiteindelijk blijkt dat het onder de streep niet zoveel uitmaakt’, aldus Van den Munckhof tegen Zorgvisie.
Besparen
Uit de pilot blijkt dat er met zorgarrangementen veel tijd te besparen valt. Volgens de regiomanager zou dat op kunnen lopen tot honderden uren per organisatie. Het grootste voordeel van deze manier van werken is dat het de zorgmedewerker veel administratie bespaart. ‘Ze kunnen eindelijk weer bezig zijn met waar het echt om draait: het leveren van zorg.’
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.
Bron: Zorgvisie
Het oude moet gewoon weer uit de kast gehaald worden. mensen hebben recht op hulp en krijgen dat ook. Wij geven thuisbegeleiding en als je nieuw komt dan is er zoveel en maak je meer uren en op het eind maak je minder. dat komt op het goede uit en de mensen zijn er veel meer mee geholpen.