Alle kennis en ervaring over hulpmiddelen, handige producten (zoals een schoenuittrekker of een tubeknijper), zorgtechnologie en domotica is in het nieuwe centrum ondergebracht.
Taak
Het
Vilans Kenniscentrum Hulpmiddelen
ondersteunt innovatie en productverbetering door assortiments- en kwaliteitsbeoordeling. Ook adviseert en initieert het centrum toegepast wetenschappelijk onderzoek. Daarmee is het kenniscentrum dé plek in Nederland waar professionals en consumenten terecht kunnen met hun vragen.
Onafhankelijke informatie
Er is een groeiende vraag naar betrouwbare en overzichtelijke informatie over oplossingen voor knelpunten die mensen met beperkingen, chronisch zieken en ouderen dagelijks ervaren. Professionals en zorgorganisaties vinden bij het Kenniscentrum technologische oplossingen. Hierdoor kunnen mensen langer zelfstandig wonen, worden medewerkers en mantelzorgers minder belast en het wordt aantal arbeidsuren teruggedrongen.
Consumenten
Ook voor consumenten is het centrum van belang. Consumenten kopen steeds vaker zelf hulpmiddelen, bijvoorbeeld omdat ze een Persoonsgebonden Budget (pgb) hebben. Zij hebben onafhankelijke informatie nodig, zodat ze producten die handig zijn en comfort in het dagelijks leven brengen kunnen vergelijken.
Kennisbank
De kern van het centrum is een kennisbank waarin alle informatie gestructureerd is opgeslagen, aangevuld en geactualiseerd. Medio april lanceert Vilans Kenniscentrum Hulpmiddelen een website en een telefonisch informatiepunt. Algemene informatie is straks gratis te vinden op de nieuwe website van de organisatie. Specifieke informatie is tegen betaling (per zoekopdracht of abonnementsvorm) beschikbaar. Organisaties als zorgverzekeraars en patiëntenorganisaties kunnen op maat gemaakte informatie via hun eigen website aan hun klanten aanbieden.
Financiering
De start van het Kenniscentrum Hulpmiddelen is mogelijk gemaakt door financiering van het
ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
.