Zorginstellingen moeten in toenemende mate hun prestaties zichtbaar maken. Op basis daarvan kunnen cliënten een zorgaanbieder kiezen. Ook helpt de informatie zorgverzekeraars en financiers bij het inkopen van zorg.
Verzekeraars
De zorgsector is volop bezig met kwaliteitsmanagement en certificering. In veel gevallen stellen zorgverzekeraars het hebben van een gecertificeerd kwaliteit managementsysteem ook als een voorwaarde. In de praktijk blijkt het echter niet eenvoudig om te komen tot een hogere kwaliteit van dienstverlening. Het is de rol van de certificerende instelling om de werking van het kwaliteitmanagementsysteem te beoordelen en bij welbevinden een certificaat uit te reiken.
Kwaliteitsstudies
In Nederland bestaan meerdere normen en keurmerken voor kwaliteitsmanagement. Voorbeelden zijn HKZ, ISO9001, NIAZ en het bronzen keurmerk. De nieuwe certificerende instelling ‘Certificatie in de Zorg’ kan op al deze normen toetsen. Aandachtspunten daarbij zijn sturen op resultaten, cliëntgerichtheid en deskundigheid van medewerkers en de wil om te verbeteren. ‘Certificatie in de Zorg’ zegt een deel van haar omzet te investeren in kwaliteitsstudies. De instelling wil de resultaten daarvan via haar website beschikbaar stellen aan de sector.
Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.
Bron: Foto: ANP: Koen Suyk