Het Landelijk Platform GGz, GGZ Nederland en de Consumentenbond zijn in SER verband tot een akkoord gekomen over de Algemene Leveringsvoorwaarden. In deze voorwaarden staan afspraken vastgelegd over rechten en plichten van patiënt en zorginstelling. Voor de patiënt betekent het dat wanneer de afspraken door de zorgaanbieder niet worden nagekomen, deze via de Algemene Leveringsvoorwaarden kunnen worden afgedwongen bij een geschillen-commissie of via de rechter.
Familie
De zorginstelling moet volgens het akkoord onder meer duidelijke afspraken maken met de familie- en/of naastbetrokkenen, bijvoorbeeld over de mate waarin zij betrokken worden bij de zorg. Ook is het de bedoeling dat er duidelijke afspraken gemaakt worden met de patiënt over het contact tussen zorgverlener en patiënt, over informatie-uitwisseling en over medicijngebruik. Als meerdere zorginstellingen of zorgverleners betrokken zijn bij de behandeling, moet voor de patiënt duidelijk zijn wie het eerste aanspreekpunt is bij de behandeling en wie de coördinatie heeft.
Verbetering
De tweezijdige leveringsvoorwaarden zijn volgens de betrokken partijen een verbetering ten opzichte van de bestaande eenzijdige voorwaarden. De (rechts)positie van de patiënt en de familie verbetert, volgens het Landelijk Platform GGZ. ‘De ggz-sector neemt met deze leveringsvoorwaarden zelf de verantwoordelijkheid om afspraken te maken met patiënten hoe we met elkaar omgaan en wat we van elkaar mogen verwachten’, zegt Paul van Rooij, directeur van GGZ Nederland. Over een aantal jaren worden de voorwaarden geëvalueerd en waar nodig bijgesteld.
Bron: ANP-Photo