Met deze Wet cliëntenrechten zorgwil het kabinet de rechtspositie van de cliënt versterken. Wanneer de informatie over zorgprestaties transparanter wordt, kan de cliënt straks gemakkelijker kiezen voor de zorgaanbieder die bij hem past. Ook krijgen cliënten die betrokken zijn bij een incident recht op informatie over het incident in de nieuwe wet.
Geschillen
De wet onderstreept de verantwoordelijkheden van zorgaanbieders als het gaat om de kwaliteit van zorg. Patiënten kunnen gemakkelijker de naleving van hun rechten afdwingen door een betere klachtenregeling en door de verplichte aansluiting van zorgaanbieders bij een onafhankelijke geschilleninstantie. Deze geschillencommissie kan in ieder geval tot een bedrag van 10.000 euro aan schadevergoeding toekennen. Op termijn wordt dit bedrag verhoogd naar 25.000 euro.
Risico’s
De raad van bestuur van een zorginstelling is eindverantwoordelijk voor de kwaliteit van de zorg. De wet regelt dat er een bestuurder moet worden aangewezen die het onderwerp kwaliteit van zorg in zijn portefeuille heeft. Besturen krijgen meer middelen om medisch specialisten en andere zorgverleners te sturen als zij niet goed functioneren en er risico’s zijn voor de patiënt. Het bestuur kan dan bijvoorbeeld bepalen dat een bepaalde behandeling niet meer mag wordenuitgevoerd. Of het bestuur kan de arbeids- of toelatingsovereenkomst opzeggen.
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.
Bron: Rijksoverheid/Foto: ANP/Lex van Lieshout