Instellingen voor thuiszorg moeten sinds een aantal jaar, net als op de markt, hun producten op het gebied van huishoudelijke zorg zo goedkoop mogelijk aanbieden tegen zo goed mogelijke kwaliteit. Gemeenten hebben de taak toebedeeld gekregen om uit de aanbiedingen het beste product kiezen. De overheid hoopt op die manier de kosten van de zorg te beteugelen en de kwaliteit te verbeteren.
Samenwerking
Door de toegenomen druk proberen thuiszorgbedrijven samenwerking met elkaar te zoeken.Volgens de NMa is daar niets op tegen, mits de bedrijven zich aan de regels houden. Doen ze dat niet, dan lopen ze kans op boetes die in de tonnen dan wel miljoenen kunnen lopen.
Onlangs heeft de NMa nog aan vier thuiszorgorganisaties boetes opgelegd. In deze zaken was er sprake van prijsafspraken en marktverdeling en niet van ketensamenwerking, meldt de NMa. Ook in 2008 kregen vijf andere organisaties een boete opgelegd. De boetes variëren van 314.000 euro tot ruim 4 miljoen euro.
Onduidelijke regels
Actiz, de koepelorganisatie van de thuiszorgbedrijven, reageert verontwaardigd op de waarschuwing van de NMa. Volgens de belangenclub zijn de regels onduidelijk. Actiz zegt dat de bedrijven zo bang zijn een zware boete te krijgen dat ze helemaal niet meer durven samenwerken, terwijl dat juist heel goed zou zijn voor de kwaliteit van de zorg.
Verdacht
‘De zorg is geen gewone markt en daarom kun je de concurrentieregels die gelden voor een gewone markt niet op de zorg toepassen’, stelt ActiZ. ‘Het is nog steeds onduidelijk wat wel en niet mag volgens de mededingingswet. De cliën is door ketensamenwerking sneller en efficiënter geholpen als hij een overstap maakt van de ene naar de andere zorgverlener. Tegelijkertijd merkt de NMa samenwerking al snel aan als verdacht vanwege de mogelijke concurrentiebeperking’, aldus ActiZ.
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.
Bron: ANP/Foto: Stock.xchng