Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Nog steeds klachten over bijstandsaanvraag

De gemeente Rotterdam moet extra inspanningen leveren om noodsituaties bij mensen die een bijstandsuitkering aanvragen te voorkomen. Dat stelt de gemeentelijke ombudsman van Rotterdam in een brief aan het college van burgemeester en wethouders.
Nog steeds klachten over bijstandsaanvraag

Het duurt volgens ombudsman Anne Mieke Zwaneveld veel te lang voordat de gemeente een beslissing neemt over een uikeringsaanvraag. Wanneer een beoordeling van een aanvraag te lang duurt, moet de gemeente volgens de wet een voorschot geven. Maar ook dat gaat niet goed, stelt Zwaneveld. Hierdoor komen veel Rotterdammers in de problemen.

Wat doet een ombudsman?

De ombudsman is er om klachten van burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties over de overheid op te lossen. Ze bemiddelt en toetst of de overheid zich behoorlijk heeft gedragen. Hiermee moet het vertrouwen in de overheid sterker worden. Jaarlijks worden vele honderden klachten bij de gemeentelijke ombudsman ingediend, maar in het overgrote deel van de gevallen stelt de ombudsman geen groot onderzoek in. Anne Mieke Zwaneveld is sinds 1 maart 2010 de gemeentelijke ombudsman van Rotterdam en een aantal andere gemeenten en gemeentelijke samenwerkingsverbanden in het Rijnmondgebied.

Onderzoek

De gemeente Rotterdam moet daarom de grote voorraad niet afgehandelde aanvragen snel bekijken, zo stelt Zwaneveld. Eind maart van dit jaar bleek uit onderzoek van de gemeentelijke ombudsman dat het aantal klachten over het cluster Werk en Inkomen enorm is toegenomen. De gemeente zou vervolgens de dienstverlening te verbeteren met nieuwe medewerkers, externe bureau’s en eenvoudigere procedures.

Wanhoop

Maar de ombudsman krijgt nog steeds veel klachten over Werk en Inkomen. Zo werd een bijstandsaanvraag van juli 2013 pas in april van 2014 beoordeeld. Hierdoor bleef een gezin maandenlang van inkomen verstoken en werd tot absolute wanhoop gedreven, zegt Zwaneveld. ‘De spanningen liepen zo hoog op, dat dit tot onbeheerste reacties van de man leidde en vervolgens tot onbehoorlijk en onprofessioneel gedrag van de behandelende ambtenaren.’

Naast klachen over de behandelingstermijn voor uitkeringen krijgt de ombudsman vanuit andere Rijnmond-gemeenten ook steeds meer klachten binnen over de manier waarop burgers worden benaderd. De sociale diensten zijn te veel gericht op het uitdelen van sancties, alsof mensen die bijstand nodig hebben hufters, losers en fraudeurs zijn. Er heerst wantrouwen tegenover mensen die het echt nodig hebben. Lees hier meer >>

Klachten

En dat is nog niet alles, meent de ombudsman: ‘Ik heb nog veel meer van dit soort klachten in behandeling. De gemeente heeft veel werk verzet om achterstanden weg te werken. Daar twijfel ik niet aan. Maar ik kan niet voorbijgaan aan het feit dat nog steeds 30% van de telefoontjes bij Werk en inkomen niet opgenomen wordt, ruim 20% van de cliënten niet teruggebeld wordt als ze een vraag hebben gesteld, bij tenminste 20% van de aanvragen de afhandelingstermijn overschreden wordt terwijl er maandelijks grote hoeveelheden nieuwe klachten bij de gemeente binnenkomen.’

Zorg + Welzijn is veranderd! Heb je het al eens gelezen? Blader hier een van onze nieuwe nummers door >>
En we hebben een mooi aanbod voor je: nu meer dan 40% korting op een abonnement >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.