In 2015 heeft de Monitor 472 meldingen ontvangen. Die gaan vooral over hulp aan kinderen van 12 tot en met 17 jaar. Dezelfde problemen bleven vorig jaar terugkeren: jongeren en hun ouders werden te vaak doorverwezen waardoor er te veel tijd zat tussen het uiten van een hulpvraag en het moment dat ze echt hulp kregen.
Download hier de jaarrapportage 2015 van de Monitor Transitie Jeugd >>
Regie
Zeker in het laatste kwartaal van 2015 kwamen er bij de Monitor veel meldingen binnen van langs elkaar heen werkende wijkteammedewerkers, hulpverleners en gemeentemedewerkers. Het is voor de ouders onduidelijk wie de regie heeft en wie kan zorgen voor tijdige en juiste hulp voor hun kinderen. Als men dan eenmaal hulp krijgt, voelen ouders zich niet altijd gehoord en serieus genomen door de hulpverlener. Ze hebben het gevoel dat de informatie in hun dossier niet altijd de waarheid is.
Privacy
Ouders vonden het bovendien vaak onduidelijk wat er voor hun situatie zou gaan veranderen in de jeugdhulp. Die informatie kregen ze te laat en was niet altijd helder. Ook werd het recht op privacy regelmatig geschonden. Ouders wisten niet hoe zorgvuldig gemeenten met gegevens omgaan, hoe zij die opslaan en wie er bij kan komen. Bovendien was er niet overal onafhankelijke cliëntondersteuning in de gemeente. Als die er wel was, bleek deze niet altijd zo onafhankelijk.
Pgb
Ook de problemen met het persoonsgebonden budget (pgb) werden gemeld. Deze gingen over het niet goed indienen van declaraties, onjuiste betalingen en onjuiste verwerking van gegevens, herindicaties en korten op het pgb-budget.
Bij het melden werd de ouders ook gevraagd hoe zij denken dat de melding voorkomen had kunnen worden. Daarop kwamen deze aanbevelingen naar voren:
- Luister naar de vraag van cliënten en ouders en laat deze leidend zijn bij de toegang tot hulp
- Zorg als gemeente voor een goede, lokale informatievoorziening
- Informeer en betrek mensen eerder over de veranderingen die met zorg te maken hebben
- Zorg dat pgb-gegevens van cliënten zo snel mogelijk bekend en op orde zijn bij de Sociale Verzekeringsbank
- Zorg voor een goede kwaliteit van hulpverlening om hiermee het vertrouwen van kinderen, jongeren en ouders te krijgen
- Zorg voor meer deskundigheid bij de gemeente en het sociaal wijkteam
- Maak als professional gebruik van de expertise van anderen door samen te werken
Monitor
De Monitor Transitie Jeugd wil laten zien waar het misgaat in de transitie van de jeugdzorg. Ouders en jeugdigen kunnen sinds 1 januari 2015 bij de Monitor melden waar ze tegenaan lopen in de jeugdhulp, jeugdbescherming of jeugdreclassering. Ieder kwartaal worden die signalen gebundeld om zo het beleid te kunnen verbeteren. De Monitor is een initiatief van Landelijk Platform GGZ, Ieder(in), MEE, Zorgbelang Nederland, Uw Ouderplatform en LOC Zeggenschap in zorg.