De Rekenkamer gaf begin vorig jaar een rapport uit over de wachtlijsten in de jeugdzorg in de Randstadprovincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland en Utrecht. Volgens de Randstedelijke Rekenkamer heeft Noord-Holland daarna vooral geld gestoken in informatie die voor een deel al beschikbaar was.
Gevoelig
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland besloten in maart vorig jaar 1,6 miljoen euro uit te trekken voor de ontwikkeling van een informatiesysteem voor de jeugdzorg. Daarvoor werd een extern bureau ingeschakeld, waaraan jeugdzorginstellingen gevoelige informatie gaven. Volgens de Randstedelijke Rekenkamer was dit in strijd met de Wet bescherming persoonsgegevens.
GS van Noord-Holland hebben aangegeven dat zij de aanbevelingen uit het eerdere rapport serieus nemen en alsnog zullen uitvoeren.
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.
Bron: ANP/Foto: ANP/Robert Vos
Betreft: Kinderbescherming & Jeugdzorgbeleid in Nederland.
Het Kernprobleem van de sector jeugdzorg is dat de kinderbescherming
onderdeel van justitie,
niet aan waarheidsvinding doen, de taak hebben de rechter te adviseren.
Omdat de rechter verplicht is de wet te toetsen en gezien artikel
20-22 wet op rechtsvordering WEL verplicht zijn,
aan waarheidsvinding te doen word de rechter door de kinderbescherming
niet in het gelegenheid gestelt om haar/zijn werk te doen.
Ouders worden in Nederland beschuldigd van strafbare feiten, maar er
word bij de politie geen procesverbaal opgemaakt,
en niet eens een mutatie zodoende de politie vaak inhoudelijk niks
weten bij voorhand van de situatie in het gezin.
De kinderbescherming doet precies hetzelfde als Stichting Buro
Jeugdzorg, rapportage’s opstellen gebaseerd op veronderstellingen,
en verzoeken per fax bij de kinderrechter om een VOTS (spoeduithuisplaatsingen).
Gezien dat voor de politie een beschikking van de rechter een
uitvoeringsbevel is,
moet de politie HELAAS de kinderen uithuis halen terwijl pas na 10
dagen als de kinderen al weg zijn gehaalt,
kunnen de ouders voor het eerst naar de rechter om min of meer een
wederhoor te kunnen geven.
Gezien ouders dan zwaar getraumatiseert zonder opvang zijn achtergelaten,
en de rechter al die laster en smaadrapportage’s niet eens lezen
gezien de grote stapel A4’s en de korte tijdbestek van ongeveer 20
minuten,
zal de rechter in meeste gevallen onrechtmatig en ten nadele van de
gezinnen een uitspraak doen voor een jaar ondertoezichtstelling.
Het gevolg is dat de ellende dan goed gaat beginnen want de ouders en
kinderen worden overgeleverd aan willekeur van stichtingen,
met hun eigen belangen om zichzelf in stand te houden en komen terecht
in een burocratische mangelmolen waardoor de rechten en plichten van
de ouders en kinderen op een civile wijze worden uitgeholt totdat er
niks meer overblijft ( de nek omgedraait) waardoor uiteindelijk de
mensen vogelvrij en rechteloos worden gemaakt.
Wanneer je op een zondag de kinderbescherming (Groningen-Assen) belt
wijst deze overheidsinstantie via het antwoordapperaat,
voor crisisgevallen de mensen ook door naar de stichting buro
jeugdzorg i.p.v een andere overheidsinstantie zoals de politie waar de
opssporingsbevoegdheid gehoord te liggen.
Omdat er geen procesverbaal word opgemaakt en niet eens een mutatie
(handig bij preventief optreden) bij de politie,
is er geen enkele papier wat is opgestelt gebaseert op feiten waar
alle parijen opterug kunnen grijpen.
Erger nog, wanneer alle rapportage’s daadwerkelijk leest bij alle
slachtoffers zie je ook dat de stichtingen BJZ’s o.a,
in loop der tijd de dingen lopen aan tedikken het zogenaamde uit
stragetsicge oogpunt ter nadele voor de betrokkenden.
Omdat rapportage’s worden opgestelt via het papagaaienmedthodiek, met
een ander over napraten over een ander,wat die ander wel gezegt zal
kunnen hebben,
zonder zelf iets gezien, geconstateerd en/of geverfieerd te hebben,
worden de mensen monddood geprocendeerd.
Ik zie ook dat de stichtingen, de ouders vaak lopen te intimideren dat
ze vooral geen contact moeten opzoeken met de media,
omdat dat ten koste kan gaan met het contact tussen ouders en
kinderen, dus een sancie kunnen krijgen wanneer men voor hun
bloedgeigen kinderen opkomt.
Ik pleit dan ook voor dat bij elke aanvraag uithuisplaatsing dat er
een mutatie of een procesverbaal word opgemaakt,
want immers de sector jeugdzorg overbelast zichzelf doordat kinderen
vaak onnodig en/of wel telang blijven hangen in de sector.
Dus meer geld is niet de oplossing, maar rechtszekerheid en waarheidsvinding,
de sector creeert dus zelf deze fictieve wachtlijsten.
Dan komt er nog bij, dat Nederland straks zit met een hele generatie
kinderen die ooit volwassen worden,
zwaar getraumatiseerd zijn geraakt door geschiedsvervalsing en los
zijn getrokken van hun familie.
Moet dat straks onze beroepsbevolking gaan worden, of heeft Nederland
meer belang bij patienten om de zieligheidsindustrie in stand te
houden,
b.v voor meer werkverschaffing voor de G.G.Z ?
Ook de ouders raken zwaar getraumatiseert en Nederland raakt de
sociale cohesie kwijt,
omdat de hoeksteen van de samenleving met behulp van gesubideerde
staatstereur is omver geschopt.
Dat moeten wij niet willen.