De voorzitter van de
href=”http://www.npcf.nl/?id=131″ target=_blank name=ncpf>NPCF sluit niet
uit dat er klanten tussen wal en schip vallen, maar volgens Iris van Bennekom
heeft de kwaliteit van de thuiszorg niet te lijden heeft onder de concurrentie.
‘In een vrije markt zijn winnaars en verliezers.’
Mismanagement
In een interview in ‘De Volkskrant’
van vandaag zegt de voorzitter van de NPCF dat ze niet rouwig is om wat er met
een aantal thuiszorgorganisaties gebeurt. ‘Bij sommige organisaties is jarenlang
sprake geweest van mismanagement. Er zijn bakken met geld de sector ingepompt om
gaten te dichten. Nu blijven de bedrijven over die het wel goed doen.’
Kans of bedreiging
Van Bennekom verwacht dat er instellingen failliet zullen gaan als de
prijzen worden vrijgegeven en er nieuwkomers op de markt komen. ‘Maar het hangt
ervan af of je een vrije markt ziet als kans of als bedreiging. Sommige
zorgverleners gedragen zich als ondernemer en grijpen die kansen, anderen lopen
achter aan de kar. Het kost tijd om de cultuuromslag te maken van aanbodsturing
naar vraagsturing.’
Risico’s
Zorgaanbieders willen ondernemen met een gouden randje, vindt Van Bennekom.
‘Ze willen overal garanties op: op de gebouwen, de ict-investeringen, op het
zorgvolume enzovoorts. Bij ondernemen hoort risico’s nemen. Maar veel
instellingen durven niet. Ze verschuilen zich achter regelgeving waarin prikkels
zouden ontbreken om te ondernemen, en achter de budgetfinanciering.’
Marktwerking
Voor de consument levert marktwerking vooralsnog weinig op volgens de
NPCF-voorzitter. ‘Alles valt of staat bij inzicht in prijs en kwaliteit. Pas als
die transparantie er is, kunnen burgers – of verzekeraars namens hen – overwogen
keuzes maken. Zorgverzekeraars moeten zorgaanbieders prikkelen om die
transparantie te geven.’
Solidair
‘Een ding is zeker,’ vervolgt Iris van Bennekom, ‘in het oude zorgstelsel
zouden de premies uiteindelijk de pan uit zijn gerezen. De enige oplossing was
dan geweest te snijden in de verzekerde pakketten. Wij hangen een
solidariteitssysteem aan. Ik ben ervan overtuigd dat de wal het schip zal keren.
De moderne consument zal bereid zijn te betalen voor kwaliteit, mits hij weet
hoe het geld wordt besteed.’
Lees ook:
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/home/id5601-91636/vakbonden_strijden_volop_tegen_ontslagen_1_reactie.html”>Vakbonden
strijden volop tegen ontslagen (Zorg + Welzijn WEbsite, 6 september 2007),
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/nieuws/id5601-91319/thuiszorg_icare_kan_geen_clienten_meer_helpen.html”
target=_blank name=”thuizorg icare”>Thuiszorg Icare kan geen cliënten meer
helpen (Zorg + Welzijn Website, 4 september 2007) en
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/nieuws/id5601-94323/amsterdam_thuiszorg_bezuinigen_op_thuiszorg_maakt_zorg_duur.html”
target=_blank name=”thuiszorg ontslagen”>Amsterdam Thuiszorg: ‘Bezuinigen op
thuiszorg maakt zorg duur’ (Zorg + Welzijn Website, 1 oktober 2007)
Lees ook de
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis
Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier
aanmelden.
href=”http://vedm.net/click2?l=yzCxb&m=7BUC&s=7Yva7b” target=_blank
name=nieuwsbrief>Door hier te klikken leest u de laatste
editie.
Wilt u reageren? Klik dan hier
href=”mailto:zorgenwelzijn@reedbusiness.nl”>zorgenwelzijn@reedbusiness.nl