De nieuwe Zorgverzekeringswet die dit jaar is ingevoerd, is ingegeven door
de wens om meer vraagsturing in de zorg te bewerkstelligen. Naast
kwaliteitsverbetering en zorginnovatie moet het nieuwe stelsel ook leiden tot
een betere positie van de burger in de gezondheidszorg. Het Nederlands
Consumenten Patiënten Platform (NPCF) stelt dat zich tot nu toe geen groterampen
hebben voorgedaan met de invoering van het zorgstelsel, maar desalniettemin
blijft de vraag of de patiënt er ook beter van wordt.
‘Voor de burger hebben de veranderingen tot op heden echter nog weinig
opgeleverd in termen van een kwalitatief betere zorg en een renderende premie,’
stelt de NPCF in een reactie op de zorgnota 2007.
De overheid heeft tot nu toe vooral ingezet op het versterken van de
positie van de individuele patiënt door keuze-informatie beschikbaar te stellen.
Dat is niet voldoende, meent het Platform. ‘Met alleen informatie verandert
de patiënt niet in een zorgconsument. Koopkracht, kwaliteit, keuzemogelijkheden
en klantgerichtheid zijn dan de sleutelwoorden. Dat krijgt de individuele
patiënt niet voor elkaar. Daar zijn sterke collectieven voor nodig. In de
zorgnota is onvoldoende aandacht voor de wijze waarop de noodzakelijke
versterking van de positie van de patiënt, zowel op individueel als op
collectief niveau, in beleid wordt uitgewerkt.’
De NPCF vindt dat alleen de burger in de rol van kritische zorgconsument de
noodzakelijke kwaliteitsverbetering en kostenbeheersing kan teweegbrengen.
De begroting van het ministerie van VWS kunt u raadplegen in het
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/portlet_tsge_dossiers1_1_actionOverride/___2Fportlets___2Fts___2Fge___2Fdossiers___2Fcontent___2FshowDetailsList/_windowLabel/portlet_tsge_dossiers1_1/portlet_tsge_dossiers1_1channel/20105/portlet_tsge_dossiers1_1id/64932/_desktopLabel/zorgwelzijn/_pageLabel/tsge_page_dossiers/index.html”
target=_blank>Dossier Prinjesdag 2006