De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) deed in 2014 onderzoek naar onterechte betalingen omdat de Consumentenbond aan de bel trok over onduidelijke en soms foute kosten. Inmiddels zijn er bedragen tussen de 18,50 euro en 1000 euro per cliënt terugbetaald. Het gaat vooral over pedicure, was- en inrichtingskosten.
Uitleggen
De zorgautoriteit vindt dat de instellingen hun cliënten correct en duidelijk moeten uitleggen waarvoor zij wel of niet moeten bijbetalen. De autoriteit heeft de afgelopen maanden samen met zorgaanbieders, zorgkantoren en cliëntenorganisaties maatregelen besproken om onterechte bijbetalingen terug te dringen.
Website
De partijen hebben een overeenkomst gesloten waarin staat dat zorginstellingen informatie over aanvullende diensten op de website moeten publiceren. Bovendien is er een stappenplan opgesteld om de positie van bewoners te versterken en worden de Cliëntenraden beter betrokken bij de vaststelling van diensten, tarieven en klachten.
Toiletpapier
De NZa ontvangt al jaren signalen dat zorginstellingen ten onrechte kosten in rekening brengen voor ‘aanvullende diensten’. Voor veel van deze diensten is de bewoner van de zorginstelling verzekerd. Voor aanvullende diensten als het wassen van kleding of een radio- en televisieaansluiting op de eigen kamer mag wel een bijdrage worden gevraagd. Maar dan moet het voor de bewoner wel duidelijk zijn dat hij hiervoor extra moet betalen. Betalen voor toiletpapier en het verhuizen binnen de instelling mag niet. Deze rekening is voor de zorginstelling.
Ruim tienduizend ouderen met een verblijfsindicatie wachten op een plek in een verpleeg- of verzorgingshuis. ‘In gelul kunnen zorgbehoevende ouderen niet wonen.’ Lees hier meer >>