Op dit moment worden consumenten te weinig ondersteund door zorgkantoren in hun zoektocht naar zorg. Dat blijkt volgens de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) uit het onderzoeksrapport ‘Wie helpt de consument’. Ook de samenwerking met gemeenten en de hulp en uitleg aan kwetsbare groepen bij het aanvragen van een indicatie blijven onder de maat. Overleg binnen de keten van hulpverlening en zorg is eveneens voor verbetering vatbaar.
Cliëntondersteuner
Jaarlijks brengt de NZa de prestaties van alle zorgkantoren afzonderlijk in beeld. De NZa gaat de zorgkantoren voortaan scherper beoordelen op hun serviceniveau. Ook constateert de zorgautoriteit dat de rol van cliëntondersteuners, vooral in de sectoren verpleging en verzorging en in de GGZ-sector, niet goed geregeld is. Dat geldt zowel voor de zorgkantoren als de zorginstanties. De NZa adviseert de minister om te onderzoeken of zorgkantoren dan wel zorgverzekeraars in de toekomst de rol van cliëntondersteuner op zich kunnen nemen.
Meer nieuws in uw inbox? hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.
Bron: NZa
In 2008 is onze familie echt geweldig geholpen door een medewerker van het Zorgkantoor regio Arnhem. Het had betrekking op ongevraagde verandering van zorgverlening aan huis voor mijn moeder ná indicatiestelling voor een verpleeghuis. Ten tweede de plaatsing van mijn moeder in een AWBZ-instelling waar veel gedoe over is geweest.
Ik moet wel zeggen dat het even duurde voor ik doorhad dat het Zorgkantoor ons kon helpen. Maar toen ik daar eenmaal een contactpersoon had verliep alles van een leien dakje.