Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

NZa: service zorgkantoren moet beter

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) vindt dat zorgkantoren hun service aan individuele consumenten en afstemming met andere partijen moeten verbeteren. Dat is de conclusie in het rapport: ‘Wie helpt de consument’. De NZa gaat de zorgkantoren scherper controleren.
NZa: service zorgkantoren moet beter

Op dit moment worden consumenten te weinig ondersteund door zorgkantoren in hun zoektocht naar zorg. Dat blijkt volgens de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) uit het onderzoeksrapport ‘Wie helpt de consument’. Ook de samenwerking met gemeenten en de hulp en uitleg aan kwetsbare groepen bij het aanvragen van een indicatie blijven onder de maat. Overleg binnen de keten van hulpverlening en zorg is eveneens voor verbetering vatbaar.

Cliëntondersteuner
Jaarlijks brengt de NZa de prestaties van alle zorgkantoren afzonderlijk in beeld. De NZa gaat de zorgkantoren voortaan scherper beoordelen op hun serviceniveau. Ook constateert de zorgautoriteit dat de rol van cliëntondersteuners, vooral in de sectoren verpleging en verzorging en in de GGZ-sector, niet goed geregeld is. Dat geldt zowel voor de zorgkantoren als de zorginstanties. De NZa adviseert de minister om te onderzoeken of zorgkantoren dan wel zorgverzekeraars in de toekomst de rol van cliëntondersteuner op zich kunnen nemen.

Meer nieuws in uw inbox? hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.

Bron: NZa

1 REACTIE

  1. In 2008 is onze familie echt geweldig geholpen door een medewerker van het Zorgkantoor regio Arnhem. Het had betrekking op ongevraagde verandering van zorgverlening aan huis voor mijn moeder ná indicatiestelling voor een verpleeghuis. Ten tweede de plaatsing van mijn moeder in een AWBZ-instelling waar veel gedoe over is geweest.
    Ik moet wel zeggen dat het even duurde voor ik doorhad dat het Zorgkantoor ons kon helpen. Maar toen ik daar eenmaal een contactpersoon had verliep alles van een leien dakje.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.