Naar aanleiding van de klachten die hij heeft binnengekregen, vraagt hij de zorgkantoren na te denken over oplossingen. Ook wordt een meldpunt geopend op de website van de Nationale ombudsman waar mensen terecht kunnen met klachten.
Energie
De klachten gaan over de telefonische bereikbaarheid, het niet nakomen van afspraken en fouten en slordigheden in de administratie. De 32 regionale zorgkantoren zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de AWBZ. Ze worden aangestuurd door negen zorgverzekeraars. Brenninkmeijer: ‘Als er iets fout gaat in de ingewikkelde uitvoering, kost het de burger veel tijd en energie om de fout op te lossen of duidelijkheid te krijgen. En die mensen hebben vaak wel iets anders aan hun hoofd.’
Ook de opstelling van de medewerkers laat wel eens te wensen over. ‘Zo vertelden ouders over hun zoon van vijf, voor wie ze zorg kregen. Nadat de zoon overleden was, moesten ze zijn persoonsgebonden budget (pgb) opzeggen bij het zorgkantoor. Daar kregen ze te maken met een totaal gebrek aan empathie. Bij het zorgkantoor hielden ze er geen rekening mee dat ze met mensen te maken hadden die net een enorm verlies hadden geleden’, vertelde een perswoordvoerster van de Nationale ombudsman.
Serieus
Directeur Tony Lamping van Zorgverzekeraars Nederland zei dat hij het klachtenboek serieus neemt en dat hij het belangrijk vindt dat er maatregelen worden genomen om de kwaliteit van de zorgkantoren te verbeteren.
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.
Bron: ANP/Foto: ANP/Ed Oudenaarden