Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

Onderbezetting in de zorg

Onvoldoende handen aan het bed is een bekend probleem in de zorg. Tijdens de zomerperiode gaat het vooral mis. Zeker in verpleeg- en verzorgingshuizen blijkt de nood hoog. Beroepsorganisatie NU'91 en EenVandaag deden een oproep om eventuele misstanden te melden. Het resultaat, een stroom van klachten.
Onderbezetting in de zorg

lass=”readmore”>Ga voor meer video’s naar de videopagina»

sitestat

Bron: EenVandaag

3 REACTIES

  1. Onderzoeken naar tevredenheid onder ouderen geven een grote meetfout die te wijten is aan de neiging tot sociaal wenselijk invullen van enquetes met gesloten vragen van vooral de oudere generaties. Zij klagen niet gauw en kijken nog erg op tegen de professionals, zoals dat vroeger gewoon was. Ze weten bovendien vaak hun rechten niet, omdat ze het allemaal niet meer kunnen bijbenen met de ieder jaar veranderende regelgeving. Ze willen niemand tot last zijn en hebben altijd geleefd in slechtere tijden. Natuurlijk is er ook een kleine groep die altijd klaagt en die zal er ook altijd zijn. Wat belangrijk is, is dat onderzoek naar tevredenheid goed gebeurt en dat mensen hun verhaal daar in kwijt kunnen in een open gesprek in een vertrouwenssfeer. De sfeer waarin gestandaardiseerde vragenlijsten afgenomen worden en de moeilijkheidsgraad van de vraagstelling zorgen voor een totaal vertekend beeld en een uitslag ergens in het midden.
    Ik vind de wijze waarop de organisatie Perspectief kwaliteitsonderzoek doet, veel meer recht doen aan het verhaal van de zorgontvanger door de open gespreksvorm waarin dat gebeurt. Het kost misschien wel meer tijd, maar dan weet je ook wat er speelt en kun je gericht maatregelen nemen om verbeteringen aan te brengen. Met de gesloten gestandaardiseerde vraagstelling in de gangbare onderzoeken weet je niet eens of de zorgontvanger het wel begrepen heeft en niet maar gauw een antwoord kiest. Vaak staat het juiste antwoord er helemaal niet bij. Ik ben zelf afgehaakt als enqueteur bij de kwaliteitsonderzoeken in de zorg een paar jaar geleden, omdat de verplichte wijze van enqueteren mij gewetensbezwaren opleverden en de enquete te moeilijk was en te veel stress veroorzaakte bij de zorgontvanger. Cijfers geven tussen de 1 en de 10 levert vaan een 6 of een 7 op, omdat men de verzorgers niet wil afkraken en de oorzaak van slechte zorg vaak bij de organisatie ligt. Bij klachtenprocedures zie je ook vaak voorgestructureerde formulieren, waarin je alleen maar kan klagen over medewerkers en niet over de organisatie.

  2. Lees alle reacties
  3. Beste Redactie,
    Wat doet u met deze klachten,als reactie op deze video!
    Ik heb zelf al zoveel klachten,ingediend bij het het verpleeghuis zelf en verschillende instanties,het gaat gewoon door.
    Alleen wordt er nu de inspectie van volks gezondheid bij betrokken.
    Dit gaat over het verpleeghuis
    slootervaart in amsterdam
    met vriendelijke groeten
    en graag reactie
    saphia bronkhorst

  4. Zonder iets af te doen aan de binnen-gekomen klachten vraag ik me af hoe dat te rijmen met het onderzoek van het SCP over Oudere Thuisbewoners. Dat geeft een behoorlijk positief beeld al vinden inderdaad velen dat de verzorging te gehaast gebeurt en dat het personeel te weinig tijd voor hen heeft. 3 van de 5 zeggen geluukig te zijn; 25% neutraal en 15% niet. Een kwart is aldus het rapport zelfs zeer of buitengewoon tevreden. Wat doet de vakbond NU met de klachten? Het zou goed zijn ook de clientenraden van de betreffende instellingen (eventueel anoniem of alleen getalsmatig) op de hoogte te brengen c.q. de klagers dat te adviseren. Want het is toch de bedoeling dat een en ander verbetert…

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.