Vraaggestuurd en resultaatgericht werken vraagt een andere manier van werken en een andere houding van medewerkers naar cliënten. Er zullen veranderingen komen in de subsidiesfeer omdat subsidies niet meer automatisch maar op basis van resultaten worden verstrekt. Volgens adviseur Marjon van der Ven besluiten veel organisaties als reactie op de Wmo vraaggestuurd te gaan werken, maar onderschatten ze de consequenties voor hun organisatie. ‘Veel organisaties realiseren zich onvoldoende dat een dergelijk besluit gevolgen heeft op alle niveaus. Een integrale benadering wordt vaak over het hoofd gezien. Men denkt vaak vanuit één thema, passend binnen de eigen werksituatie.’
Werken vanuit de lokale situatie
Kenmerkend voor de aanpak van Conclusion Advies en Management is dat de adviseurs een analyse maken van het betreffende item en omgeving, advies en vervolgstappen geven en de consequenties benoemen. Er dient regie te worden gevoerd op bestuurlijk, netwerk- en uitvoerend niveau. Van der Ven: ‘Deze drie niveaus moeten met elkaar in evenwicht zijn. Het is belangrijk om te weten wat de visie van het bestuur is, maar ook of er draagvlak bij de medewerkers is voor de plannen. Het is essentieel om na te gaan wat er leeft in de organisatie. Wat is er al voor beleid en waar wil de organisatie naartoe? Hoe wordt er gewerkt? In hoeverre wil men regionaal samenwerken? Deze zaken kunnen per organisatie of gemeente erg verschillen. Ook het Wmo-beleidsplan is in iedere gemeente anders. Daarom werkt Conclusion Advies en Management niet met een standaard format, maar altijd in samenwerking en vanuit de specifieke lokale situatie.’
Kansen
U kunt Conclusion Management en Advies inschakelen voor bijvoorbeeld een advies. De adviseurs brengen dan de complexe processen binnen uw organisatie in kaart. In het advies wordt beschreven wat er nodig is om de gewenste veranderingen in uw organisatie te realiseren. Zo blijkt vaak dat de bestaande structuren in een instelling anders of beter op elkaar moeten worden afgestemd. De organisatie wil bijvoorbeeld vraaggericht gaan werken, maar heeft daar (nog) geen toereikende financiële middelen voor. Is er voldoende capaciteit en draagvlak binnen de organisatie aanwezig? Soms blijkt een organisatieverandering (nog) niet haalbaar. Van der Ven: ‘Voor een organisatieverandering is in vele gevallen ook een cultuuromslag nodig. Zowel op bestuurlijk als op operationeel en tactisch niveau. Je moet bekijken in hoeverre dat haalbaar is.
Implementatie
Goede begeleiding is essentieel tijdens een organisatieverandering. De medewerkers van Conclusion Management en Advies maken
een plan van aanpak en kunnen tevens de implementatie uitvoeren door middel van een interim-opdracht op locatie, begeleiding of ondersteuning . De adviseurs werken resultaatgericht, kunnen scholing en coaching voor uw medewerkers verzorgen en helpen met het creëren van draagvlak voor de veranderingen binnen uw organisatie.
Wat doet Conclusion Advies en Management?
Conclusion Advies en Management is specialist in (grote) organisatieveranderingen binnen de overheid en de non-profitsector. Het bedrijf is een werkmaatschappij van Conclusion, de meest veelzijdige zakelijke dienstverlener van Nederland. De vijfendertig medewerkers van Conclusion Advies en Management geven strategisch advies en zijn professionals op het gebied van organisatieontwikkeling, beleidsontwikkeling, beleidsimplementatie en interim-management. Bij de organisatie werken onder andere adviseurs die gespecialiseerd zijn in de Wmo, jeugdzorg, zorg en welzijn. Het bedrijf werkt voor gemeenten, grote zorg- en welzijnsorganisaties en andere landelijke organisaties.
Is dit een nieuwe vorm van advertentie?
De redactie lijkt te worden betaald om in de vorm van een interview reclame te maken voor het bedrijf. Geen goede zaak!
Wat een theoretisch kul verhaal en preken voor eigen parochie. De praktijk toont aan dat een heilloze bezuinigingsweg is ingeslagen met het seeds meer afschuiven van zorg naar de WMO. En het CIZ werkt, in opdracht van VWS , lustig hieraan mee door de indicaties te verlagen.
De schrijnende voorbeelden op cliëntenniveau zijn nu al merkbaar.