In een opiniestuk in NRC Handelsblad stellen de Tweede Kamerleden dat vooral in achterstandswijken leerlingen een vmbo-advies krijgen, terwijl een deel best naar de havo kan. Vroeger was het nog mogelijk om eenvoudig door te stromen van mavo naar havo.
Selectie
Nu de meeste mavo’s zijn verdwenen en vervangen door het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) is dat veel moeilijker: de opleidingen zijn fysiek van elkaar gescheiden. Ook houden havo’s vmbo-geslaagden buiten de poort door een strenge selectie toe te passen. Die is overigens overal anders geregeld, weten Marcouch en Celik. ‘De ene havo stelt als toelatingseis een gemiddelde zeven voor de examenlijst, de andere vraagt achten voor Nederlands en wiskunde. Daar sta je dan met hoge IQ en diploma, aldus de Kamerleden.
IQ
Als bijna 100 procent van de leerlingen in achterstandswijken naar het vmbo gaat, is er iets goed mis, stellen Marcouch en Celik. Onderzoek in Amsterdam wijst uit dat het gemiddelde IQ in welvarend Zuid gelijk was aan het arm West. Terwijl in West 90 procent van de kinderen naar het vmbo gaat.
Roven
Welke risico’s lopen leerlingen die niet kunnen doorleren? ‘Jongens en meisjes uit deze wijken gaan niet dertien jaar lang moeizaam onderwijs volgen om uiteindelijk ergens in een middelmatig betaalde baan terecht te komen. Die kunnen op straat veel makkelijker en meer verdienen met roven, helen, opslag regelen of drugs vervoeren.’
Schooladvies
Leerlingen met een normaal IQ moeten meteen een havo-advies krijgen, zo bepleiten Marcouch en Celik. Wordt het toch vmbo, dan moet een kind kunnen doorleren naar de havo. Ze adviseren: ‘Ga niet wachten op de minister, ga er als ouder zelf achteraan. Wie de slag van het juiste schooladvies mist, is de pineut.’
Lees ook:
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.
Bron: NRC Handelsblad/Foto: ANP/Erik van ’t Woud
Leg alle leerlingen van dom naar slim op een rij en noem dat 100%. Dan gingen in de jaren ’70 de leerlingen van 70% tot 88% naar het havo. Dus leerlingen die duidelijk slimmer zijn dan gemiddeld.
Vorig jaar gingen echter de leerlingen tussen 53% en 80% naar het havo.
Het havo is dus zijn slimste leerlingen verloren (aan het vwo) en het grootste deel van elke havo-klas bestaat nu uit leerlingen die vroeger naar de mavo gegaan zouden zijn.
Tot het havo worden nu dus veel minder slimme kinderen toegelaten dan vroeger. Het is allang een feit dat leerlingen nu niet meer ‘doorstromen’ van mavo naar havo, maar direct tot een havo worden toegelaten.
In feite pleiten Marcouch en Celik er nu voor dat leerlingen die in de jaren zeventig niets eens tot de mavo werden toegelaten, nu probleemloos moeten kunnen in-stromen en doorstromen naar het havo.
Met de beste bedoelingen wellicht, maar het blijft een nieuwe stevige devaluatie van opleidingen en diploma’s. Dat moeten we ons wél realiseren, ook als je achter het standpunt van de heren staat.
Zie: http://tinyurl.com/3ytqq5v
Vroeger was je wat slimmer wanneer je naar de havo ging, tegenwoordig voor kinderen met het normale IQ ! Wat zegt dat van de havo ? En daarmee het hele niveau van onderwijs ? Bijzonder.
Natuurlijk moeten die kinderen gewoon door kunnen stromen naar de havo. Misschien toch maar weer terug naar mavo ?
Veel respect voor deze kamerleden. Dit is tenminste een onderzoek dat hout snijdt. En ik zie ze de ontwikkelingen ook nog wel de juiste kant opduwen ook.