Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Onderzoek: moeder- en vadercentra versterken zelfvertrouwen

Onderzoekers van de Universiteit Utrecht deden in opdracht van MOVISIE onderzoek onder klanten van vijftien moeder- en vadercentra. Ruim 80 procent van de bezoekers blijkt zeer tevreden over de diensten van de centra. Jamila Achahchah: 'Alles hangt af van de ruimte die deelnemers krijgen voor hun ontwikkeling.'
Onderzoek: moeder- en vadercentra versterken zelfvertrouwen

Door Martin Zuithof – De afgelopen vijftien jaar zijn er in Nederland 45 moedercentra en vijf vadercentra opgezet. Ze richten zich op de persoonlijke ontwikkeling van de kwetsbare doelgroepen, mogelijk als opstapje naar een opleiding of doorstroming naar betaald werk. Het concept van het moedercentrum komt uit Duitsland en is gebaseerd op vier pijlers: de vrouwen bepalen zelf het aanbod en ze voeren zelf de regie. Het werk wordt zoveel mogelijk beloond en de kinderen horen erbij.

Deelnemer en producent
Het succes van de moedercentra ligt in het aansluiten op de ontwikkeling van de vrouwen, vertelt Jamila Achahchah van MOVISIE. ‘Vrouwen zijn zowel deelnemer als deskundige en coproducent. Iedereen heeft namelijk een eigen kracht. Daar moet het moedercentrum op aansluiten om vrouwen in hun ontwikkeling te helpen groeien. Iemand die goed kan koken kan bijvoorbeeld kookworkshops geven en zich daarin verder ontwikkelen. Op den duur kan dat ertoe leiden dat iemand een eigen cateringbedrijf opzet.’

Diverse opzet
Aanleiding van het onderzoek was de vraag naar het succes achter het concept, zegt Achahchah. ‘Ik zag de kracht van de centra, maar wilde van de vrouwen zelf horen waar die precies in ligt. Welke rol spelen moedercentra precies in hun ontwikkeling? Welke marktfunctie hebben ze? Opvallend is namelijk dat de centra op verschillende plaatsen ook heel divers zijn opgezet. In de ene gemeente functioneren ze als een soort inburgeringscentrum, in de andere ligt het accent meer op koffieochtenden.’

Persoonlijke ontwikkeling
Uit het onderzoek blijkt dat vrouwen veel aan moedercentra hebben als het accent ligt op persoonlijke ontwikkeling. Bijna 82 procent van de deelnemers geeft aan dat het centrum hen helpt te groeien in hun zelfvertrouwen. ‘Alles hangt af van de ruimte die deelnemers krijgen om te werken aan hun ontwikkeling. Dat is maatwerk en je hebt veel feeling voor de manier van coachen nodig. Je moet de vrouwen goed kennen en aanvoelen wanneer je ruimte moet laten of ondersteuning moet bieden.´

Plafond
Doorstroming naar betaald werk moet geen heilig doel zijn, meent Jamila Achahchah.´Veel centra erkennen dat veel vrouwen die actief zijn ook een keer aan hun plafond zitten. Ze kunnen de druk van een baan erbij niet aan. Ze hoeven ook niet per se een baan om te laten zien dat ze geëmancipeerd zijn.’

Nieuwe vadercentra
De ministeries van Onderwijs en VROM hebben € 2,4 miljoen subsidie beschikbaar gesteld, waarmee gemeenten nieuwe vadercentra kunnen opzetten. Jamila Achahchah hoopt dat veel initiatieven zijn aangemeld. ‘Ik vind het heel spannend, omdat het nu wordt opgelegd, terwijl de kracht van de centra juist bottom up is. Minister Plasterk ziet in vadercentra een goed middel voor de emancipatie van mannen. Mannen belemmeren soms het vrijwilligerswerk van hun vrouwen en lopen achter in de emancipatie.’

Binnenkort verschijnt het rapport op de website van MOVISIE.

Links: Conferentie Moeder- en Vadercentra: de kracht van kennisdelen, 12 november 2009 en Moeders en vaders bekritiseren gezinsnota

Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.

Bron: Foto: MOVISIE

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.