Ruim de helft van de werknemers in de gezondheids- en welzijnszorg gaf aan in 2015 vaak heel veel werk te moeten verzetten en de kampen met hoge werkdruk in de zorg. Daarnaast zei 43 procent vaak erg snel te moeten werken en 35 procent moest vaak extra hard werken. Volgens het CBS liggen deze percentages veel lager wanneer naar het gemiddelde van alle werknemers, dus uit verschillende sectoren, wordt gekeken.
Vooral vrouwen
In totaal werken er 1,2 miljoen mensen in de gezondheids- en welzijnszorg. ‘Van hen zijn 480 mensen duizend actief in de gezondheidszorg, onder meer in ziekenhuizen, de geestelijke gezondheidszorg en huisartspraktijken. In de verzorging en welzijn, zoals in verpleeg- en verzorgingshuizen, de thuiszorg en de kinderopvang, zijn 680.000 mensen in dienst. Van deze werknemers is 83 procent vrouw.’ Zo valt te lezen in het CBS-rapport.
Hoge werkdruk in de zorg door werktempo
Het is bekend dat een hoge werkdruk gezondheidsklachten en daardoor soms ook verzuim kan veroorzaken. Maar wanneer werknemers zelfstandig en naar eigen inzicht hun taken kunnen inrichten, hoeft dit niet het geval te zijn. Uit het CBS rapport toont echt aan dat hier in de gezondheids- en welzijnssector lang niet altijd mogelijkheden voor zijn. Werknemers uit deze sector kunnen minder vaak zelf beslissingen nemen en de volgorde van hun werkzaamheden bepalen in vergelijking met andere sectoren. Daarnaast geeft 46 procent van de werknemers in de gezondheids- en welzijnssector aan het eigen werktempo te kunnen bepalen tegenover een gemiddelde van 57 procent als alle sectoren samen bekeken worden.
De helft van het ziekteverzuim van sociaal professionals wordt veroorzaakt door agressie en werkdruk. Dat blijkt uit de risicoanalyse van de Inspectie SZW (voorheen de Arbeidsinspectie). Lees meer >>
Emotioneel
De emotionele belasting die werknemers ervaren is in de gezondheids- en welzijnszorg het hoogst van alle bedrijfstakken. CBS: ‘Meer dan een kwart van de werknemers noemt het werk emotioneel veeleisend, ruim twee keer zo vaak als gemiddeld. Ook het aandeel dat spreekt van emotioneel moeilijke werksituaties is met zestien procent ruim twee keer zo groot. Deze percentages zijn in de gezondheidszorg hoger dan in de verzorging en welzijn. De mate van emotionele betrokkenheid bij het werk is juist hoger in de verzorging en welzijn.’